پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا
معرفی مکتبهای فلسفی هند
تاریخ نشر : ۸۴۱۰۱۳
تیراژ : ۳۰۰۰
تعداد صفحه : ۷۹۲
نوبت چاپ : ۱
شابک : ۹۶۴-۸۰۹۰-۱۰-۶
رده دیویی : ۱۸۱.۴
نوع اثر : ترجمه
زبان کتاب : فارسی
قطع : رقعی
جلد : شومیز
محل نشر : قم
مترجم : ناظرزادهکرمانی - فرناز
نویسنده : چاترچی - ساتیشچاندرا
نویسنده : دریندرا - موهانداتا
مجموعهی حاضر در فصل نخست، شامل اصول کلی فلسفهی هند به همراه طرحی اجمالی از هر مکتب است. در این بخش مباحثی نظیر 'ماهیت فلسفه'، 'معنا و قلمرو و فلسفهی هند'، 'مکتبهای فلسفی هند'، 'جایگاه مرجعیت و احتجاج عقلانی در فلسفهی هند'، 'چگونگی تکوین فلسفهی هند'، 'وجوه اشتراک مکتبهای فلسفی هند' و 'زمینه و پیشینهی زمان و مکان این مکاتب'، بازگو شدهاند. در فصلهای بعدی کتاب، دیدگاههای برخی مکاتب فلسفی هند نظیر مکتب 'چارواکا'، جایتا'، 'بودا'، 'نیایا'، 'وی شه شیکا'، 'سانک های'، 'یوگا'، 'میمامسا' و 'ودانتا' مطرح میشود. از وجوه مشترک این مکاتب، میتوان به این موارد، اشاره کرد: 'چگونگی زیستن به بهترین نحو ممکن'، 'توجه به رنج انسان در زندگی که با بدبینی آغاز میشود، اما با تراژدی و یاس به پایان نمیرسد'، 'اعتقاد به یک نظم اخلاقی لایزال در هستی'، 'هستی را منزلگاه اخلاق دانستن'، 'جهل نسبت به واقعیت، یگانه علت رنج و اسارت'، 'مراقبهی (مدیتیشن) مداوم'، 'مهار نفس برای تمرکز ذهن بر روی حقایق نظری' و 'اعتقاد به رهایی و آزادی به منزلهی والاترین هدف زندگی'.
تیراژ : ۳۰۰۰
تعداد صفحه : ۷۹۲
نوبت چاپ : ۱
شابک : ۹۶۴-۸۰۹۰-۱۰-۶
رده دیویی : ۱۸۱.۴
نوع اثر : ترجمه
زبان کتاب : فارسی
قطع : رقعی
جلد : شومیز
محل نشر : قم
مترجم : ناظرزادهکرمانی - فرناز
نویسنده : چاترچی - ساتیشچاندرا
نویسنده : دریندرا - موهانداتا
مجموعهی حاضر در فصل نخست، شامل اصول کلی فلسفهی هند به همراه طرحی اجمالی از هر مکتب است. در این بخش مباحثی نظیر 'ماهیت فلسفه'، 'معنا و قلمرو و فلسفهی هند'، 'مکتبهای فلسفی هند'، 'جایگاه مرجعیت و احتجاج عقلانی در فلسفهی هند'، 'چگونگی تکوین فلسفهی هند'، 'وجوه اشتراک مکتبهای فلسفی هند' و 'زمینه و پیشینهی زمان و مکان این مکاتب'، بازگو شدهاند. در فصلهای بعدی کتاب، دیدگاههای برخی مکاتب فلسفی هند نظیر مکتب 'چارواکا'، جایتا'، 'بودا'، 'نیایا'، 'وی شه شیکا'، 'سانک های'، 'یوگا'، 'میمامسا' و 'ودانتا' مطرح میشود. از وجوه مشترک این مکاتب، میتوان به این موارد، اشاره کرد: 'چگونگی زیستن به بهترین نحو ممکن'، 'توجه به رنج انسان در زندگی که با بدبینی آغاز میشود، اما با تراژدی و یاس به پایان نمیرسد'، 'اعتقاد به یک نظم اخلاقی لایزال در هستی'، 'هستی را منزلگاه اخلاق دانستن'، 'جهل نسبت به واقعیت، یگانه علت رنج و اسارت'، 'مراقبهی (مدیتیشن) مداوم'، 'مهار نفس برای تمرکز ذهن بر روی حقایق نظری' و 'اعتقاد به رهایی و آزادی به منزلهی والاترین هدف زندگی'.
همچنین مشاهده کنید