جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

روغن بادام درد گوش را تسکین می‌دهد


روغن بادام درد گوش را تسکین می‌دهد
بادام با نام علمی Amygdolus Communis درختی است زیبا به ارتفاع ۵ تا ۸ متر كه دارای دو گونه شیرین و تلخ است. این درخت دارای برگهای ساده، منفرد، بیضوی و دراز و نوك تیز دارد. پهنك برگ آن نیز به وسیله یك دمبرگ دراز به ساقه ارتباط دارد. گلهای زیبا و صورتی آن چون در اوایل بهار قبل از پیدایش برگ گیاه ظاهر می‌شود، منظره‌ای زیبا به آن می‌بخشد. هر گل آن دارای ۵ كاسبرگ و گلبرگ و ۲۵ تا ۳۰ پرچم است.
میوه این درخت در حالت تازه پوشیده از كرك است ولی تدریجا قسمت گوشتدار میوه یعنی میانبر آن خشك می‌شود، بطوریكه به صورت پوسته ضخیم و خشكی در اطراف درون بر، در می‌آید. مغز بادام بیضی شكل، مسطح و در یكی از دو انتها نوك تیز و انتهای دیگر آن مدور است. مغز بادام،؛ پوست و میوه گل آن داری خواص دارویی هستند و از نظر دارویی بادام تلخ دارای ارزش بیشتری است.
بادام در سراسر كشور به عنوان یك درخت میوه كاشته می‌شود، بادام شیرین طبیعی گرم و تر دارد و مغز میوه بادام حاوی انواع ویتامین‌ها از جمله ویتامین B ، املاح معدنی، قند و مقادیر فراوانی فسفر است.
دم كروه برگ و گل درخت بادام در رفع سرفه‌های پیاپی موثر است و در درمان نارسایی كبدی نیز مفید است. برگ درخت بادام شیرین اثر آرام‌كننده و صفرابر دارد و چون اعمال كبد را تقویت می‌كند، از این نظر مصرف آن در نارسایی اعمال كبد توصیه شده است. روغن بادام باعث طراوت و شادابی پوست می‌شود و برای رفع ترك پوست مفید است. همچنین موی سر را تقویت می‌كند.
روغن بادام تلخ برای دیابت مفید است و برای تقویت دید و بینایی نیز می‌توان آن را به پلك ها مالید. ضمن آنكه برای رفع لكه‌های سیاه پوست، كك و مك، شوره سر، چروك صورت و خارش پوستی، تنگی نفس، درد كلیه و سر درد مفید است. مصرف زیاد بادام باعث ورم رود و استفراغ می‌شود.


همچنین مشاهده کنید