شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

گل راعی در درمان التهابات عضلانی موثر است


گل راعی در درمان التهابات عضلانی موثر است
گل راعی با نام علمی Hypericum peforatum كه به هوفاریتون نیز معروف است، گیاهی است علفی و چند ساله كه از اول خرداد تا آخر شهریور گل می دهد. ریشه گیاه مخروطی شكل، عمودی و دارای انشعابات فراوانی است كه از قسمت فوقانی ریشه، چند ساقه منشعب می شود و ارتفاع آن به شرایط اقلیمی محل رویش بستگی دارد.
برگهای گل راعی فاقد دمبرگ بوده، كم و بیش تخم مرغی شكل، متقابل و به طول ۲ تا ۵/۳ سانتیمتر و دارای نقاط روشن حاوی اسانس هستند. گلها در قسمت فوقانی ساقه به صورت مجتمع و به رنگ تشكیل می شوند.
گل راعی در نواحی مختلف البرز، گیلان، آذربایجان، خراسان، بروجرد و لرستان رویش دارد، تلخ، شیرین، خنك و خشك كننده است و دارای ویژگی های ضددرد، ضدالتهاب، آرامبخش و مقوی اعصاب است.
مصرف خوراكی بخشهای هوایی این گیاه باعث نشاط و شادابی می شود و از آنها یك داروی مقوی اعصاب، مناسب برای درمان اضطراب و تحرك پذیری تهیه می شود. این دارو همچنین در درمان دردهای عصبی مانند سیاتیك نیز مفید است.
برای شستن زخم، خراشیدگی پوست و كوفتگی می توان از محلول شست و شوی این گل استفاده كرد.
كرم تهیه شده از سرشاخه گلدار گل راعی برای دردهای عصبی، كشش شدید عضلات و گرفتگی آنها به كار می رود و می توان آن را بعنوان بندآورنده خون در خراشیدگی، له شدگی زخم به كار برد. روغن دمكرده این گل در سوختگی و التهابات عضلات و مفاصل مانند آرنج تنیس بازان به كار می رود.


همچنین مشاهده کنید