سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

توت فرنگی در رفع التهابات پوستی موثر است


توت فرنگی در رفع التهابات پوستی موثر است
توت فرنگی با نام علمی Fragaria Vesca گیاهی است علفی با ساقه هایی از دو نوع خوابیده و قائم كه نوع قائم آن ارتفاعی در حدود ۸ تا ۱۵ سانتیمتر دارد كه در انتها به گل ختم می شود. گلهای این گیاه منظم و به رنگ سفید است.
توت فرنگی به حالت وحشی در شمال، در ناحیه گیلان و همچنین غرب اردبیل می روید، ولی با توجه به اینكه در گلخانه نیز پرورش می یابد در اكثر نقاط كشور مشاهده می شود.
این گیاه خنك، مرطوب، شیرین و ترش است و دارای ویژگیهایی چون ترمیم كننده زخم، ادرارآور، مقوی كبد و پاك كننده است برگ و میوه توت فرنگی دارای برخی خواص دارویی است.
جوشانده برگ توت فرنگی اثرات مفید درمانی مانند تصفیه كننده خون و آرام كننده اعصاب دارد و مصرف آن در بیماری های مختلف نظیر سنگ كلیه و مجاری ادرار، ضعف معده، تنگی نفس، ضعف اعصاب و رماتیسم توصیه می شود.
در استعمال خارجی جوشانده برگ توت فرنگی در رفع آنژین و لوسیونهای آن برای مداوای سرمازدگی اعضای بدن مورد استفاده قرار می گیرد.
میوه توت فرنگی حاوی انواع ویتامینهای A,B,C است و طعم مطبوعی دارد، اشتهاآور و آرام كننده است و مصرف آن برای بیماران مبتلا به مرض قند بی زیان است. ضماد تهیه شده از میوه
له شده توت فرنگی با استعمال خارجی بر روی پوست باعث از بین رفتن لكه های آن می شود.
میوه تازه توت فرنگی را برای تسكین التهاب معده و تقویت كبد می توان خورد و فشارخون را تا حدی نیز كاهش می دهد.


همچنین مشاهده کنید