جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

هویج شفاف‌کننده پوست، مفید برای درد مفاصل و رفع کم‌خونی


هویج شفاف‌کننده پوست، مفید برای درد مفاصل و رفع کم‌خونی
هویج با نام علمی Daucus carota گیاهی است دو ساله دارای ریشه راست و ساقه بی كرك كه نوع پرورش یافته آن در اكثر نقاط زمین كشت می شود.در هویج یك نوع انسولین گیاهی وجود دارد كه اثر كم كننده قندخون را دارا است و بیماران قندی می توانند به مقدار كم از این گیاه استفاده كنند.هویج با داشتن مواد مقوی و ویتامینها یكی از مهمترین و مفیدترین گیاه برای بدن است و خوردن این گیاه مقاومت بدن را در مقابل بیماریهای عفونی بالا می برد. مصرف هویج دربرطرف كردن بیماریهای عدم دفع ادرار، تحریك مجاری هضم و تنفسی، سرفه های مقاوم، آسم، اخلاط خونی و دفع كرم اثر معجزه آسایی دارد.
سوپ هویج برای كودكان شیرخوار كه معده حساس دارند بسیار خوب است.تخم این گیاه را به مقدار یك قاشق غذاخوری در یك لیوان آب جوش ریخته و آنرا به مدت ۵ دقیقه دم كنید. این دم كرده اثر نیرودهنده، اشتهاآور، زیادكننده شیرخانمهای شیرده دارد.
اگر بخواهید لاغر شوید همه روزه با غذا هویج خام بخورید و برای چاق شدن از آب آن به عنوان صبحانه استفاده كنید.برای خارج كردن سنگ كیسه صفرا هویج اثر معجره آسا دارد و برای تحریك كبد و روده ها داروی موثری است.هویج را هیچگاه نباید پوست كند زیرا مواد مغذی و ویتامینهای خود را از دست می دهد بلكه باید آن را با برس شست و مصرف كرد.
هویج دارای مواد ازته، مواد اسیدیته، اسید سولفوریك، سلولز، مواد چرب، گلوسیدها، فسفاتیدها (لستین)، مواد پكتیك، یك ماده رنگی قابل تبلور از كاروتن‌ها و ویتامین‌های A، B، C، D و مقادیر ویتامین E در ریشه هویج است.
هویج دارای خواص ادرار آور، كاهنده چربی و خون، خلط آور، التیام‌بخش، تصفیه‌كننده خون است.
هویج در موارد كمبود ویتامین C (اسكوربوت)، رفع عوارض كم خونی زمان بلوغ، بیماری قند، راشیتیسم، التهابات، بیماری كلیه و مثانه و مجاری ادرار به كار می‌رود.
این گیاه برای بینایی چشم مفید و به علت داشتن انسولین گیاهی برای بیماری قند نیز سودمند است.
خوردن هویج سبب افزایش نیروی عضلات شده و برای گرفتگی صدا نیز مفیدست.
این گیاه شفاف‌كننده پوست و كلیه‌ها را تقویت می‌كند.
تخم هویج چند برابر خود هویج خواص دارد و دارای چندین هورمون از جمله هورمون مردانگی و استروژن می‌باشد، این گیاه نافع سرفه و ضد گاز و نفع معده بوده و برای سنگ‌های كلیوی و مثانه مفید است. زایمان را آسان می‌كند، سستی و درد مفاصل را درمان می‌كند.
هویج به علت دارا بودن آهن برای كم خونی و اختلالات رشد نیز مفید است.


همچنین مشاهده کنید