پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

صبحانه نقش مؤثری در افزایش نمره امتحانی دانش آموزان دارد


صبحانه نقش مؤثری در افزایش نمره امتحانی دانش آموزان دارد
تغذیه صحیح در قدرت یادگیری افراد مؤثر است و نخوردن صبحانه می تواند تاثیر نامطلوبی بر یادگیری داشته باشد.
در شرایط ناشتایی كوتاه مدت طبیعی، بدن توانایی ثابت نگاه داشتن گلوكز خون را دارد و این كار را به نحوی انجام می دهد كه عملكرد طبیعی مغز لطمه نخورد.
افزایش نسبی قند خون سبب بهبود عملكرد مغزی و بهبود فرایند یادگیری می شود.
نخوردن صبحانه در صورتی كه تداوم یابد و به عادت تبدیل شود علاوه بر این كه قدرت یادگیری فرد را كاهش می دهد، موجب كمبود دریافت مواد مغذی روزانه مورد نیاز بدن می شود كه وعده های دیگر قادر به تامین این نیازها نیستند و در نتیجه كمبود دریافت كالری، ویتامین ها و املاح به وجود می آید.
برای این كه فرد اشتهای كافی برای خوردن صبحانه داشته باشد، باید شام را در ساعات ابتدای شب بخورد و حتی الامكان شب ها در ساعات معینی بخوابد تا صبح زود بیدار شود و وقت كافی برای خوردن صبحانه داشته باشد. متخصصان علوم تغذیه می گویند خوردن صبحانه در كودكان، بسیار مهمتر از بزرگسالان است.
مطالعه محققان بر روی دانش آموزان طبقه اجتماعی كم درآمد نشان داد، مصرف صبحانه پس از مدتی می تواند به افزایش نمره امتحانی این افراد كمك كند.
همچنین برگزاری برنامه صبحانه رایگان در مدارس، غیبت و سستی و بیماری را در دانش آموزان شركت كننده كاهش داد.
در این تحقیق برای ترویج فرهنگ خوردن صبحانه بر آموزش كافی و مناسب والدین و افزایش آگاهی آنان درباره فواید جسمی و روحی خوردن صبحانه و عوارض و عواقب منفی حذف این وعده غذای مهم از طریق رسانه ها، معلمان و بهداشت مدارس، جزوات آموزشی و پایگاه های اینترنتی تاكید و خاطرنشان شده است: ارائه راهكارهای مناسب برای ایجاد تغییرات در شیوه زندگی افراد به وسیله محققان این امر به طور جدی همكاری بین وزارت آموزش و پرورش، صدا و سیما و سازمان ها و فدراسیون های ورزشی و نخبگان جامعه را می طلبد.
گنجاندن دروس مناسب در كتب درسی و ارائه جزوات آموزشی مختصر و مفید برای تشویق دانش آموزان به خوردن صبحانه و تبدیل این عادت به نوعی ارزش اجتماعی، ترغیب نهادهای غیردولتی همچون انجمن اولیا و مربیان برای به عهده گرفتن بخش عمده ای از برنامه های مربوط به ترویج فرهنگ صحیح تغذیه ای و در رأس آنها رویكرد مثبت به صرف صبحانه به عنوان مهمترین بخش تغذیه ای دانش آموزان، اجرای طرح های تحقیقاتی درباره نتایج كوتاه مدت و درازمدت صرف صبحانه در دانش آموزان دوره های مختلف تحصیلی و ارائه نتایج این طرح ها در كنگره ها، برنامه های صدا و سیما و نشست های والدین در مدارس از دیگر راهكارهای موثر در این زمینه عنوان شده كه در این مرحله نقش بخش های پژوهشی آموزش و پرورش حائز اهمیت فراوان است.
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید