پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

آفت دهان، کوچک؛ اما دردناک!


آفت دهان، کوچک؛ اما دردناک!
آفت های دهان، زخم های كوچك و دردناكی هستند كه اطراف آنها قرمز است و معمولا در همه قسمتهای بدن به ویژه اطراف زبان و شیارهای دهان ظاهر می شوند و اندازه آنها بین ۳ تا ۸ میلی متر متغیر است. در حدود ۲۵ درصد از مردم با این عارضه دست به گریبان هستند، اما به طور كلی آفت های دهان در میان خانم ها از میزان شیوع بالاتری برخوردار هستند. عوامل به وجود آورنده این عارضه ناشناخته هستند، ولی این احتمال وجود دارد كه ظاهر شدن آفت، واكنش دستگاه ایمنی بدن در برابر یك حمله خارجی باشد. به علاوه ژنتیك نیز نقش مهمی در بروز این پدیده دارد.
معمولاً طول دوره این بیماری ۲ هفته است و بعد از این مدت، این زخم های كوچك، بدون این كه هیچ اثری از خود بر جای بگذارند، ناپدید می شوند. آفت های دهان بسیار دردناك هستند و می توانند فعالیت های روزانه فرد را تحت تأثیر قرار بدهند. در بعضی موارد این درد به گلودرد، گوش درد و حتی سردرد نیز منجر می شود. علاوه بر موارد ذكر شده نوع تغذیه نیز نقش مهمی در ایجاد آفت های دهان دارد. بنابراین این چند نكته را به خاطر بسپارید.
▪ بروز آفت های دهان می تواند مهم ترین نشانه كمبود آهن در بدن باشد. گوشت قرمز، تخم مرغ و ماهی سرشار از آهن هستند. اگر چه مقدار آهن موجود در حبوبات و سبزیجات كم تر از فرآورده های حیوانی است، اما مصرف این مواد نیز می تواند به تأمین آهن مورد نیاز بدن كمك كند.
▪ كمبود ویتامین های گروه B به ویژه B۱۲ می تواند بروز این پدیده را تسهیل كند. به همین دلیل متخصصان به كسانی كه به طور متناوب به این شكل دچار می شوند، توصیه می كنند جگر، سبزیجات دارای برگ سبز (كاهو، اسفناج،....) موز، حبوبات و دانه گندم مصرف كنند. به علاوه هیچ گاه مصرف فرآورده های حیوانی را فراموش نكنید. زیرا احتمال كمبود ویتامین B۱۲ در رژیم های گیاهی بیش از سایر رژیم ها است.
▪ استرس و فشار روحی، آلرژی نسبت به یك بیماری خاص و عفونت داخلی بدن نیز از سایر عوامل پدیدآورنده آفت های دهان هستند.
● چند توصیه
▪ در هنگام بروز این بیماری دردناك از مصرف خوراكی ها و نوشیدنی های اسیدی (ترش مزه) و تند و پر ادویه مانند آب لیمو، سیر، سركه، فلفل و نوشیدنی های گازدار خودداری كنید.
▪ مصرف غذاها و نوشیدنی های بسیار داغ نیز می تواند به بروز این پدیده منجر شود. از این رو هیچ گاه غذا یا نوشیدنی داغ مصرف نكنید.
▪ در زمان بروز این عارضه، از مصرف غذاهای سفت و خشك مانند بیسكویت، خشكبار، سیب زمینی سرخ كرده و... اجتناب كنید.
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید