چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

گیاهخواری


گیاهخواری
هم اكنون بسیاری از مردم جهان در كشورها و فرهنگ های مختلف بنا به دلایل گوناگون از مصرف غذاهای گوشتی خودداری می كنند و از میان آنها عده ای به بهانه حمایت از حیوانات و گروهی دیگر به علت توجه به خواص گیاهان و یا توصیه های مذهبی و یا شیوه ای برای كاهش وزن و تناسب اندام گیاهخوار می شوند.یك برنامه رژیم گیاهخواری در صورتی كه به دقت طراحی شده باشد می تواند مغذی باشد و در حفظ سلامتی فرد موثر باشد. برخی از متخصصان تغذیه، این نوع رژیم غذایی را برای كاهش احتمال ابتلا به بیماری هایی مثل فشار خون بالا و آسیب های قلبی و یا سرطان موثر می دانند.در میان انواع روش های گیاهخواری، گروهی خام خواری می كنند. این كار به دلیل توجه به وجود آنزیم هایی است كه در سبزیجات و میوه ها به وفور پیدا می شود. همواره در جریان پختن غذاها و سبزیجات بخش زیادی از مواد مغذی و ویتامین ها و مواد معدنی از بین می رود.
گروه دیگری از گیاهخواران به وگن (VEGEN) معروف اند. اینها از مصرف گوشت قرمز، ماهی، مرغ و لبنیات خودداری می كنند البته این رژیم خطرناكی است چون منابع سنتی فرآورده های لبنی در آن حذف شده است. این افراد مجبورند برای جبران پروتئین و آهن مورد نیاز بدن خود به استفاده از مكمل های غذایی و غذاهای تقویتی كه دارای این عناصر باشند به حد كفایت توجه كنند.در مقابل افراط این گروه دسته دیگر ضمن حذف گوشت قرمز از برنامه غذایی روزانه خود همچنان به مصرف مرغ و ماهی ادامه می دهند، اینها «نیمه گیاهخواران» هستند.
همه گیاهخواران باید به شدت مراقب باشند كه در رژیم مورد علاقه شان به نیازهای غذایی خود توجه كافی داشته باشند تا مجبور نشوند از داروهای تلخ و بدمزه ای كه پزشكشان برای آنها تجویز خواهد كرد استفاده كنند.
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید