پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

لنزهای PC


لنزهای  PC
هنگامی که با لنزهای معمولی از زاویه پایین، از بنای ساختمانی عکاسی می شود، در تصویر نهایی قاعده بنا بزرگتراز رأس آن دیده می شود. بدنه دوربینهای قطع بزرگ که قابل انعطاف می باشد، قدرت مانور زیاد و شکل پذیریهای متنوعی دارد که با آن می توان پرسپکتیو اغراق شده را اصلاح کرد.
اصولاً در عکاسی معماری و تبلیغات، ایجاد حالت پرسپکتیو (که خطوط عمودی بر قاعده تصویر عمود نباشد) پسندیده نیست. بنابراین، لازم است که آن را اصلاح کرد. برای دوربینهای ۱۳۵ که بدنه آنها ثابت و قادر به انجام حرکتهای مختلف نیست، لنزهای موسوم به P.C طراحی و ساخته شده است. این لنزها در تکه ای هستند که قسمت جلویی آن بر روی قسمت دیگر می لغزد و به این ترتیب بر روی پرسپکتیو تصویر تأثیر نمی گذارد. هنگام کار با لنز P.C ، بدنه دوربین را با سطح مورد عکسبرداری به صورت موازی نگه دارید، سپس لنز را حرکت دهید. بدیهی است در این صورت، قسمت بالای موضوع در تصویر دیده نمی شود. اما با تغییر حالت لنز می توان قسمت بالای موضوع را در کار گنجاند و پرسپکتیو صحنه را تعدیل کرد. لنزهای P. C فواصل کانونی مختلف دارند، مثلاً لنز P. C ۲۸ میلیمتر، علاوه بر اینکه یک لنز واید ۲۸ میلیمتری محسوب می شود، قادر است شدت پرسپکتیو صحنه را کاهش دهد.
اما با وجود اینکه لنزهای بسیاری را برشمردیم آنها به سه گروه نرمال، واید و تکه تقسیم می شوند. حال می خواهیم در مورد خواص لنزها مطالبی را بیاموزیم:
شکل ظاهری: عدسی لنزهای واید محدبتر از لنزهای نرمال است، اما عدسی لنزهای تله، بخشی از لنزهای نرمال می باشد. برای مقایسه لنزها نه تنها از شکل ظاهری، بلکه از لحاظ تأثیر بر حالات بصری تصویر نیز می توان استفاده کرد.
زاویه دید: اگر از یک موضوع، در حالیکه دوربین ثابت است، ۳ بار با سه لنز متفاوت عکسبرداری شود و در هر بار فقط لنز دوربین تغییر یابد، در تصویرهای به دست آمده می توان تفاوت لنز واید، نرمال و تله را مشاهده کرد. تصویر به دست آمده از لنز واید، فضای بیشتری را نسبت به لنز نرمال در برگرفته و تصویر مربوط به لنز تله از فضای کمتری برخوردار است. عناصر تشکیل دهنده تصویر لنز نرمال با تناسبهایی که با چشم درک شده اند، همخوانی دارند؛ اما در لنزهای واید، ریزتز و در تصویر مربوط به لنز تله درشت تر می باشند.
تأثیر بر عمق میدان وضوح تصویر: علاوه بر فاصله و دیافراگم، فاصله کانونی لنزها، بر عمق میدان تصویر مؤثر است. عبارت دیگر اگر از یک صفحه با سه لنز نرمال، واید و تله در حالیکه بر روی آنها دیافراگم واحدی تنظیم شده عکسبرداری شود، عمق میدان تصویر لنز واید بیشتر از لنز نرمال و عمق میدان لنز تله کمتر از لنز نرمال خواهد شد.
تأثیرات لنزها بر پس زمینه تصویر: اگر از موضوعی که در مقابل منظره ای ایستاده با سه لنز عکسبرداری شود که درشتنمایی موضوع در هر سه تصویر یکسان باشد، با مقایسه تصویرهای به دست آمده، دیده می شود که فضای زمینه لنز نرمال وسیعتر و بیشتر است و در تصویر لنز تله، فضای زمینه کمتری نسبت به لنز نرمال دیده می شود.
برای انجام بهتر این تمرین، با لنز تله تمرینات را آغاز کنید. هنگامی که لنز درون منظره یاب دوربین به موضوع نگاه می کنید، اندازه تقریبی آن را در منظره یاب دوربین به ذهنتان بسیارید، سپس با تعویض هر لنز، سعی کنید درشتنمایی آن را حفظ کنید، بدیهی است برای رسیدن به این نتیجه ناگزیرید فاصله را تغییر دهید.
وقتی که علاوه بر موضوع اصلی که در پلان اول قرار گرفته، اطلاعات وسیعتری از فضای پیرامون و به ویژه زمینه آن، اهمیت می یابد، لنزهای واید کمک مفیدی خواهد بود. فضای زمینه در لنزهای نرمال با حالت طبیعی که با چشم مشاهده می شود، متناسب است. آنگاه که وسعت زمینه ضرورتی ندارد و یا اینکه قصد القای ازدحام و به هم فشردگی پلانهای تصویر باشد، از لنزهای تکه استفاده می شود.
تأثیر لنزها بر پرسپکتیو: لنزهای واید، اعوجاج و درهم ریختگی بیشتری به وجود آورده، فضای پس زمینه را از پلانهای اول تصویر دورتر می کنند. به تعبیری دیگر، لنزهای واید در پرسپکتیو صحنه، اغراق می کنند؛ یعنی اشیاء و عناصر نزدیک را درشت تر و اجزای دورتر را ریزتر از حد معمول (نسبت به لنز نرمال) نشان می دهند. مثلاً هنگامی که با لنزهای واید از یک اتومببیل عکسبرداری می شود، علاوه بر کشیدگی اغراق آمیز، قسمتهای جلویی بزرگتر و قسمتهای انتهایی اتومبیل کوچکتر می شوند. برای مشاهده می توان از یک اتومبیل با ۳ لنز به گونه ای که درشتنمایی اتومبیل در هر سه تصویر یکسان باشد عکسبرداری کرد. پرسپکتیو در تصویر لنز واید اغراق آمیز است؛ اما در تصویر لنز نرمال، طبیعی به نظر می رسد و در تصویر لنز تله، پرسپکتیو تخت تر است. در مجموع برای استففاده از لنزها، علاوه بر تأثیرات فنی، باید بر حالتهای غیر منفی و زیباشناسانه آنها توجه کرد و منطبق بر آنها به انتخاب لنز خاصی اقدام کرد.
منبع : واحد مرکزی خبر


همچنین مشاهده کنید