سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

تاثیر سیگار کشیدن مادران بر عملکرد فرزندان


تاثیر سیگار کشیدن مادران بر عملکرد فرزندان
زنانی كه در دوران بارداری سیگار می‌كشند، احتمال بروز رفتارهای ضداجتماعی را در فرزندشان افزایش می‌دهند. ارتباط كوچك اما قابل ملاحظه‌‌ای بین سیگار كشیدن و رفتار متمردانه و اختلال بیش فعالی همراه با نقص توجه وجود دارد. این یافته‌ها بدان معنی نیست كه رفتارهای متمردانه و بیش فعالی با نقص توجه (ADHD) به هم مرتبط‌اند، گرچه ADHD احتمال رفتارهای ضداجتماعی را افزایش می‌دهد.
تحقیقات قبلی رفتار ضداجتماعی و ADHD را با سیگار كشیدن مادران در دوران بارداری مرتبط دانسته و ADHD نیز مشخص شده كه رفتارهای ضداجتماعی را افزایش می‌دهد.
فاكتورهای اجتماعی
اما گرچه به نظر می‌رسد ADHD یك عامل قوی پزشكی دارد، عوامل اجتماعی نیز اغلب در بروز رفتارهای متمردانه و سركش در فرزندان نقش دارند. این كار جدید یك عامل بیولوژیك را برای بروز رفتارهای ضداجتماعی معرفی می‌كند.
در این مطالعه مشخص شد سیگار كشیدن مادران در دوران بارداری به طریق جزیی اما قابل ملاحظه‌ای در بروز هر دو اختلال ذكر شده نقش دارد، به طوری كه هر چه تعداد سیگاری كه مادران كشیده بودند بیشتر باشد، علایم هر دو اختلال رفتار ضداجتماعی و ADHD افزایش می‌یابد.
به گفته سرپرست این تحقیق شایع‌ترین تاثیرات نیكوتین این است كه بر تكامل مغز جنین تاثیر گذاشته و احتمالا منجر به نقص نورولوژیك می‌شود.
همچنین سیگار كشیدن مادران باعث كاهش میزان اكسیژنی كه باید به جنین برسد می‌شود كه این هم ممكن است عواقب رفتاری دیگری را در پی داشته باشد. گرچه عوامل دیگری هستند كه در ایجاد این دو اختلال نقش اساسی‌تری دارند اما محققان به زنان باردار توصیه می‌كنند از كشیدن سیگار اجتناب ورزند.
منبع : ایران مانیا


همچنین مشاهده کنید