پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

شیر برای همه خوب است برای دختران خوبتر


شیر برای همه خوب است برای دختران خوبتر
اگر چه در دید اول ممکن است این جمله ها تبلیغاتی به نظر برسند ، اما توجه به یافته های جدید دانشمندان علوم تغذیه می تواند دیدگاه شما رانسبت به این مساله تغییر دهد. جدیدترین تحقیقات فواید کلسیم ، اهمیت خاص آن در حفظ سلامت را بیش از هرزمان دیگری آشکار کرده است.
اگر چه کلسیم از غذاهای دیگر نیز علاوه بر شیر تامین می شود، اما شیر کماکان عمده ترین منبع تامین کلسیم بدن است.این روزها کارشناسان تغذیه درباره کمبود مصرف شیر زیاد هشدار می دهند.شیر، عمده ترین منبع تامین کلسیم بدن است ، چون فقط تعداد اندکی از افراد در طول روز به میزان کافی پنیر یا مواد کلسیم دار غیرلبنی مانند برگ کلم یا کلم براکلی مصرف می کنند، طوری که کلسیم مورد نیاز آنها را تامین کند. برای کمبود مصرف شیر، دلایل متفاوتی بیان می شود. مصرف شیر در بعضی افراد، نفخ یا اسهال ایجاد می کند بخصوص در مصرف شیر با معده خالی این حالت بیشتر ایجاد می شود. توصیه کارشناسان به این گونه افراد این است که شیر را همراه با خوراکی های دیگر میل کنند. مصرف شیر را با مقدار کم شروع کنند و مصرف آن را به طور تدریجی افزایش دهند. در این صورت ، به مصرف شیر عادت می کنند و مشکلی نخواهند داشت.توجه به کودکان در ارتباط با تامین کلسیم مورد نیاز آنان ، به دلیل نقش آن در سلامت استخوان ها بسیار ضروری است.کودکان ۴تا ۸ساله ، روزانه به ۸۰۰ میلی گرم کلسیم نیاز دارند، که این نیاز در نوجوانان ۱۳تا ۱۸ساله ۱۳۰۰ میلی گرم و در افراد ۱۹تا ۵۰ ساله ، روزانه ۱۰۰۰میلی گرم است افراد بالای ۵۱سال نیز به روزانه ۱۳۰۰میلی گرم کلسیم نیاز دارند. براساس یافته های دکتر الکساندر دوآن - که مدیر موسسه ملی سلامت کودکان است - بدون شیر در رژیم غذایی روزانه ، تقریبا غیرممکن است مقدار کلسیم مورد نیاز بدن جذب شود. یک بررسی در اواسط دهه ۱۹۹۰ ، نشان داد فقط ۵/۱۳ درصد دختران و ۳۶درصد پسران ، در سنین ۱۲ تا ۱۹سال کلسیم کافی دریافت کرده اند. این داده ها، اهمیت مصرف مقدار کافی موادغذایی کلسیم دار بخصوص شیر و سایر فرآورده های لبنی مثل ماست و پنیر را بخوبی آشکار می کند. کارشناسان توصیه می کنند به جای مصرف نوشابه های گازدار، شیرکاکائو یا دیگر اشکال مطبوع شیر، جایگزین آن شود. نتیجه یک تحقیق نشان داد، زنان مسنی که در دوران کودکی ، روزانه کمتر از یک لیوان شیر مصرف می کرده اند ، استخوان های سست و شکننده تری داشته اند و احتمال شکستگی استخوان در آنها دوبرابر زنانی بوده است که در دوران کودکی روزانه یک لیوان شیر مصرف کرده اند.
دوره نوجوانی در رشد و تکامل استخوان ها بسیار مهم است ، زیرا نیمی از توده استخوانی افراد بالغ در این زمان شکل می گیرد. در دختران ، ۹۵درصد مجموع بافت استخوانی تا سن ۱۷سالگی ساخته و ذخیره می شود. بنابراین ، دختری که در دوره کودکی و نوجوانی کلسیم کافی دریافت نکرده است ، هنگامی که وارد میانسالی می شود ، فاقد استخوان های قوی و سالم است و با عوارض گوناگونی مانند شکستگی استخوان ها روبه روست.یک وعده غذایی غنی از کلسیم ، مثل شیر یا ماست ، دست کم حاوی ۳۰۰میلی گرم کلسیم است.برخلاف بسیاری از مواد غذایی ، شیر حاوی ویتامین "D" است و وجود این ویتامین ، برای جذب کلسیم ضروری است.همچنین قندهای طبیعی موجود در شیر به جذب کلسیم کمک می کنند. تحقیقات اخیر ، بر تاثیر مثبت کلسیم موجود در شیر بر سلامت قلب دلالت دارد. کلسیم در کاهش فشار خون افراد مبتلا به بیماری های فشار خون نیز موثر است.زنان مبتلا به فشار خون که علاوه بر درمان دارویی ، روزانه ۱۵۰۰میلی گرم کلسیم به مدت ۴سال دریافت داشته اند، فشار خونشان به طورقابل ملاحظه ای کاهش یافته است ، اما بیمارانی که فقط دارو مصرف کرده اند، بعد از این مدت ، به طور کلی شاهد افزایش فشار خون بوده اند. کلسیم مقدار کلسترول مفید خون ("HDL") را نیز افزایش می دهد و کلسترول مضر ("HDL") را هم کاهش می دهد؛ تغییری که باعث کاهش مشکلات قلبی - عروقی به میزان ۲۰تا ۳۰درصد می شود.اگر چه نقش کلسیم بر کاهش و مهار سرطان ، هنوز در مرحله تحقیق است ، اما جدیدترین تحقیقات نشان می دهد ، کسانی که روزانه ۱۲۵۰میلی گرم کلسیم دریافت کرده اند ، احتمال پیشرفت سرطان کولون در آنها ۳۰درصد کاهش می یابد.
مطالعات متعدد دیگر نشان می دهند که کلسیم ممکن است مقابل کاهش علایم پیش از قاعدگی در زنان و پیشگیری از سندرم کیستهای تخمدانی موثر باشد.
وجود همه این حقایق علمی اهمیت مصرف شیر و فرآورده های لبنی را به عنوان عمده ترین منبع تامین کلسیم آشکار می کند. توجه به این مساله در دوران کودکی ونوجوانی ، بخصوص در دختران از اهمیت خاص برخوردار است.
منبع : ایران مانیا


همچنین مشاهده کنید