پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

چای مدافع بدن در مقابل عفونت


چای مدافع بدن در مقابل عفونت
چای حاوی مواد شیمیایی است که به مبارزه با عفونت کمک می کند. پژوهشگران می گویند نوشیدن چای می تواند سیستم دفاعی بدن را برای مقابله با عفونت و حتی احتمالا سرطان تحریک کند. چای حاوی مواد خاص شیمیایی است که همچنین در برخی باکتری ها، سلول های سرطانی، انگل ها و قارچ ها یافت می شود. چون این مواد در چای وجود دارد، بدن در معرض آنها قرار می گیرد و به این ترتیب می تواند زمانی که این مواد به عنوان بخشی از یک بیماری وارد بدن شد در مقابل آنها از خود دفاع کند. فواید بالقوه چای برای سلامتی سال ها شناخته شده و عمدتا بر فعالیت های ضداکسید آن متمرکز بوده است. این مواد شیمیایی آنتی ژن های آلکایلامین نام دارند. پژوهشگران آمریکایی تاثیر آنتی ژن ها بر سلول های "گاما-دلتای تی" در سیستم دفاعی بدن، که در خط مقدم مبارزه با عفونت قرار دارند را مورد مطالعه قرار دادند. این سلول ها در معرض نوعی آنتی ژن آلکایلامین قرار داده شدند و سپس در معرض باکتری قرار گرفتند تا عفونت ایجاد شود. آن دسته از سلول هایی که در معرض آنتی ژن ها قرار گرفته بودند، با تکثیر شدید و ترشح مواد خاص شیمیایی برای مقابله با بیماری، در برابر باکتری مقاومت نشان دادند. اما سلول هایی که قبلا در معرض آنتی ژن آلکایلامین قرار نگرفته بودند واکنش چشمگیری به عفونت آزمایشی نشان ندادند.
چای در مقابل قهوه محققان دانشکده پزشکی هاروارد در بوستون و دانشگاه نیوهمشایر در دورهام، سپس به مطالعه این مساله پرداختند که آیا این نتایج در کسانی که چای می نوشند نیز تکرار می شود یا نه. آنها از داوطلبان خواستند برای چهار هفته، روزانه پنج فنجان کوچک چای سیاه یا قهوه بنوشند. چای سبز یا سیاه حاوی آنتی ژن آلکایلامین است اما قهوه فاقد آن است. پس از دو هفته، سلول های گاما- دلتای تی افرادی که چای نوشیده بودند در تولید مواد شیمیایی خاص که به مبارزه با بیماری ها کمک می کند بهتر عمل کرد، درحالی که در مورد کسانی که قهوه می نوشیدند چنین نبود.
محققان می گویند این مساله نشان می دهد که نوشیدن چای علاوه بر سایر فواید شناخته شده آن برای سلامتی می تواند محرک واکنش قوی سیستم دفاعی بدن باشد. دکتر "اما نایت"، یک مامور اطلاعات علمی در موسسه تحقیقات سرطان بریتانیا به بی بی سی گفت: "فواید بالقوه چای برای سلامتی سال ها ادامه داشته و عمدتا بر فعالیت های ضداکسید آن متمرکز بوده است." وی افزود: "این مطالعه نشان می دهد که نوشیدنی محبوب بریتانیا می تواند فاید ناشناخته دیگری برای سلامتی داشته باشد." به گفته وی جالب اینجاست که برخی از سرطان نیز حاوی آلکایلامین هستند که این احتمال را افزایش می دهد که نوشیدن چای به سیستم دفاعی بدن برای مبارزه با سرطان نیز کمک کند.
البته وی تاکید کرد که این ارتباط هنوز محکم نیست و نیازمند پژوهش های بیشتر است. نتیجه این تحقیقات در نشریه "اقدامات آکادمی ملی علوم" چاپ شده است.
منبع : سایت تخصص بانوان یزد


همچنین مشاهده کنید