چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

کلم


کلم
گذشتگان از نسل جدید چند قدم جلوتر بودند، زیرا برای درمان قانقاریا از كلم استفاده می كردند، علم جدید خواص كلم را در درمان بعضی بیماری ها از جمله پیشگیری سرطان، عفونت و زخم معده به اثبات رسانده است.
▪ ضد سرطان قوی:
كلم یكی از ضد سرطان های قوی است كه با انواع سرطانها به ویژه سرطان روده بزرگ مبارزه می كند. تحقیقات نشان می دهد كه مصرف كلم به صورت خام، پخته و یا آبپز در سركه، برای یكبار در هفته حدود ۶۶ درصد احتمال بروز سرطان روده بزرگ را كاهش می دهد (دكتر جیم دوك عضو انجمن گیاه شناسان روزی یك كاسه كلم می خوردند تا از سرطان روده بزرگ كه در خانواده اش ارثی است جلوگیری كند).
این سبزی دارای یك ماده شیمیایی به نام indole ایندول می باشد كه رادیكالهای آزاد را كنترل می كند. این رادیكالهای آزاد طی فرایندی اكسیداسیون كرده و می توانند ساختار سلولها را تغییرداده و یا حتی آنها را از بین ببرند. همچنین كلم دارای كلروفیل، ویتامین E، C و دیگر مواد برای مقابله با سرطان است.
▪ مقابله با عفونت و ایجاد مصونیت :
تحقیقات آزمایشگاهی نشان می دهد كه كلم ویروسها و باكتریها را كه منبع عفونت ها هستند، از بین می برد. همچنین با تقویت سیستم ایمنی بدن باعث تولید آنتی بادی هایی می شود كه با بیماری ها مبارزه كرده و از ابتلا به آنها جلوگیری می كنند.
بالاخره كلم روی متابولیسم بدن مانند بعضی از داروها از قبیل acetaminophen (استامینوفن ) تاثیر می گذارد و به آنها در جهت تسریع فرآیند كمك می كند.
▪ عمر طولان :
كلم شهرت زیادی در طولانی كردن عمر دارد. بر اساس تحقیقات روی ژاپنی ها، میزان مرگ و میر طبیعی افرادی كه مصرف كلم بیشتری دارند، كمتر است حتی مرگ به دلیل سرطان.
▪ درمان زخم معده :
كلم دارای ماده ضد زخم معده است. بر اساس تحقیقات كسانیكه روزانه ۱۴ لیتر آب كلم بنوشند، تقریباً ۸۳ درصد زودتر از زمان استاندارد معالجه می شوند. آب كلم به همراه آب گوجه فرنگی ،كرفس و هویچ كمك می كند تا نشانه های بیماری آرترید روماتوئید كاهش پیدا كند.
▪ چگونه مصرف كنیم؟
خانواده كلم بسیار گسترده و متفاوت است. از كلم چینی گرفته تا كلم پیچ همه و همه از انواع كلم بوده و همگی خواص زیادی از جمله خاصیت ضد سرطانی دارند. مصرف كلم به صورت پخته خوب است، اما بعضی از خواص درمانی آن با پختن از بین می رود. بنابراین مصرف كلم خام بهتر است. بهترین راه مصرف كلم تهیه آب كلم های سبز و تازه است.
منبع : سایت تخصصی بانوان یزد


همچنین مشاهده کنید