جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

ریشه «گون» عوارض جانبی شیمی‌درمانی را کاهش می‌دهد.


ریشه «گون» عوارض جانبی شیمی‌درمانی را کاهش می‌دهد.
ریشه گون به عنوان كمك هضم مطرح بوده و شامل پلی سی كاریدها، فلاونوئیدها، گلیكوزیدهای تری ترپن است كه بوسیله این تركیبات فعالیت سیستم ایمنی و عملكرد t_cellها را افزایش می‌دهد.
در طب سنتی چین این گیاه به عنوان تونیك عمیقی ایمنی تلقی می‌شود كه مغز استخوان انسان را تقویت می‌كند، ذخایر مغز استخوان افزایش و بدن انسان را از پاتوژنها و عوامل بیماریزا محافظت می‌كند.
تحقیقات جدید نشان می‌دهد كه گون تقریبا تمام فازهای مربوط به فعالیت سیستم ایمنی را تحریك می‌كند و تعداد سلولهای stemcell را در مغز استخوان و بافت لفناوی افزایش می‌دهد و توسعه و رشد آنها را در جهت تبدیل به سلولهای فعال ایمنی تحریك می‌كنند تا در داخل بدن پخش شوند. ‌گون می‌تواند سلولهای ایمنی را از حالت استراحت به اوج فعالیت سوق دهد.تمایل و استعداد گون در جهت رسپانس سیستم ایمنی است بدون اینكه اثرات مهاركننده‌ای داشته باشد.
استفاده طولانی از این گیاه (به مدت ۳۵ روز) فعالیت سلولهای طهال را تشدید كرده و به اوج می‌رساند؛ همچنین درمان با این گیاه اثرات جانبی منفی ناشی از استروئید درمانی را بر روی سیستم ایمنی كاهش می‌دهد.ریشه گون علاوه بر توانایی مهار رشد تومور بصورت كمكی در درمان عوارض جانبی شیمی درمانی بكار می‌رود و مخصوصا هنگامی كه بصورت تركیب با عصاره‌ privet ligustrumlucidum مصرف شود كارایی آن در مهار تومورها افزایش می‌یابد.


همچنین مشاهده کنید