جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

برخی دیگر از رویدادهای ۱۶ سپتامبر


● ۱۸۴۷: خانه محل تولد شكسپیر در استرافورد انگلستان جز آثار ملی اعلام شد. این نخستین بار در انگلستان بود كه یك ساختمان به نام اثر ملی خوانده می شد. اعلام یك ساختمان به عنوان اثر ملی، آن را در محافظت دولت قرار می دهد.
● ۱۸۹۳: «نوار چروكی ها» در اكلاهما به عنوان منطقه باز برای مهاجرت سفیدپوستان اروپایی اعلام شد. چروكی ها كه یك قبیله متمدن كشاورز و ده نشین در شرق آمریكا هنگام ورود اروپائیان به آمریكای شمالی بودند و استقلال آنان به عنوان یك ملت از سوی انگلیسی ها به رسمیت شناخته شده بود و دولت ایالات متحده در سال ۱۸۱۷ بر آن صحه نهاده بود و حتی برای خود دارای روزنامه شده بودند در دهه ۱۸۳۰ (دوران حكومت جكسون) از خانه و كاشانه خود اخراج و روانه اكلاهما كه برایشان در نظر گرفته شده بود شدند كه در بین راه بسیاری از آنها از میان رفتند به گونه ای كه خط سیر آنان "جاده اشك" عنوان گرفته است.
● ۱۹۶۳: فدراسیون مالزیا مركب از ایالتهای مالایا، سنگاپور، برنئوی شمالی و ساراواك كه از مستعمرات انگلستان بود به صورت یك كشور مستقل پا به عرصه وجود گذارد كه در همان روز صدها هزار مالزیایی سفارت انگلستان را در آنجا آتش زدند. سنگاپور بعدا اعلام استقلال كرد.
● ۲۰۰۳: در ریاض پایتخت كشور سعودی ، اندكی پس از گردن زده شدن مردی كه ماری جوانا حمل كرده بود درملاء عام ، زندان شهرریاض آتش گرفت كه ضمن این حریق ۶۷ زندانی جان سپردند و ۲۳ نفر هم مجروح شدند. حریق از تشك یك سلول شروع شده بود.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید