پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

تا حد امکان کم چرب


تا حد امکان کم چرب
به دنبال پیشرفتهای صنعتی، كارخانه های مواد غذایی انواع مختلفی از مواد غذایی كه از نظر تركیبات متفاوتند را تولید می كنند. این مواد در محدوده وسیعی از درصد نمك، چربی، شكر و افزودنی ها قرار می گیرند. در واقع روش های نوین غنی سازی نیز باعث افزایش ارزش غذایی آنها و یا جبران مواد از دست رفته طی پروسه تولید می شوند، البته در این میان به مواردی برمی خوریم كه مجبور به فراهم آوری خانگی محصولات غذایی هستیم. یكی از این موارد، كم چربی كردن مواد غذایی معمول و در دسترس است كه در زیر به انواعی از آنها اشاره می كنیم:
الف - شیر: برای كم چربی كردن شیر، ابتدا آن را می جوشانیم، پس از این كه كمی سرد شد و به اصطلاح رویه بست، سطح بسته شده شیر (رویه) را برداشته و بعد به همان میزان كه از شیر كاهش یافته (خطی كه پیش از جوشاندن بر كناره های ظرف باقی گذاشته) به آن آب جوشیده شده اضافه می كنیم.
ب - تن ماهی: غذاهای شبیه ماهی و یا سایر غذاهای كنسروی كه در روغن نگهداری می شوند در برخی موارد و برای گروهی از افراد، نیاز به كاهش چربی دارند. شیوه كار به این صورت است كه ابتدا روغن موجود در قوطی كنسرو را به شكل كامل خالی می كنیم سپس از آب جوش در اطراف تن ریخته و آن را نیز خالی می كنیم. بهتر است این كار حداقل ۲ بار انجام شود.
ج-گوشت های چرخ شده: اگر در شرایطی قرار گرفتید كه مجبور به استفاده از گوشت های چرخ كرده حاوی چربی شدید، بهتر است از مواد غذایی جانبی برای كاهش چربی آن استفاده كنید. یكی از بهترین مواد غذایی برای دستیابی به این منظور، سویا است. سویا حاوی فیبر بالا و فلاونوئیدها بوده و علاوه بر كاهش چربی گوشت، در كاهش كلسترول خون نیز كارآمد است.
د-خورشت ها و آبگوشت ها: برای كم چربی كردن خورشت ها و آبگوشت هایی كه قبل از پخت، تدابیر لازم برای استفاده كم از روغنها در آنها اندیشیده نشده است، بهتر است خورشت یا آبگوشت را برای مدتی در یخچال بگذارید. با این روش چربی ها در سطح ظرف نمایان می شوند و با جدا كردن آنها می توانید درصدی از چربی آن را كاهش دهید.
این راهكارها برای افرادی كه از بیماریهای قلبی- عروقی، مشكلات تنفسی، كلسترول و تری گلیسرید بالا رنج می برند یا بیماران دیابتیك در شرایطی كه مواد غذایی كه چربی در دسترس نیست، می تواند مفید باشد.
صدف كوه كن
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید