سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

خطر سلامت بارداری


خطر سلامت بارداری
عوارض ناشی از بارداری و زایمان علت مرگ حدود نیم میلیون مادر در سال است و این موضوع خود بر مرگ حداقل ۵/۱ میلیون نوزاد در هفته اول زندگی و ۴/۱ میلیون مرده زایی تأثیر دارد. فشار ناشی از هزینه های اجتماعی و اقتصادی این مرگ ها و معلولیت ها بر خانواده ها، جوامع و كشورها بسیار سنگین است و همین باعث شده هدف برنامه مراقبت از مادران در كشورهای مختلف به ثمر رساندن یك دوره حاملگی و بهبود وضعیت سلامت مادر و نوزاد باشد. بارداری در سنین بالا یا پایین و همچنین ابتلا به برخی از بیماری ها می تواند سلامت دوران بارداری را به خطر بیندازد. شكی نیست كه رشد جنین از بدو تشكیل تحت تأثیر شرایط بدنی و روانی مادر قرار دارد. به علت رابطه بسیار نزدیك بین مادر و جنین باید این جمله را پذیرفت: اهمیت حوادث دوران نسبتاً كوتاه بارداری از حوادث دوران زندگی كمتر نیست.
در مرحله زندگی داخل رحمی به علت رشد فوق العاده جنین، سه چهار ماهه اول دوران بارداری اهمیت بسزایی دارد و اكثراً اختلالات بدنی و نواقص عضوی در همین دوران از زندگی جنین به وجود آمده و به رشد خود ادامه می دهد.
عواملی كه در دوران بارداری بر روی جنین تأثیر دارند علاوه بر سن مادر شامل ابتلا به بیماری هایی مثل سیفلیس، سرخچه، اثر اشعه ایكس، اعتیاد، مصرف سیگار و داروهای شیمیایی است. تحقیقات بر روی كروموزوم ها نشان داده است كه در كروموزوم خانم ها از سی سالگی به بعد تغییراتی پیدا می شود كه ممكن است باعث به دنیا آوردن كودكان عقب مانده شود. به طور كلی بارداری در سنین پایین یعنی حداقل زیر ۱۷ سال و همچنین در سنین بالا یعنی بالای ۳۵ سال بارداری پرخطر محسوب می شود و احتمال ایجاد بیماری های مختلف در كودكان به ویژه اختلالات مغزی را افزایش می دهد. به همین جهت زنانی كه در سنین بالا یا پایین باردار می شوند باید از بسیاری از مراقبت های ویژه دوران بارداری و انجام برخی آزمایشات برخوردار باشند. در بارداری های نرمال یعنی بارداری بین سنین۲۰ تا ۳۰ سال انجام یك بار معاینه ماهانه توسط پزشك تا ماه هفتم بارداری كافی است. در این میان زنان مبتلا به دیابت و امراض قلبی و همچنین كسانی كه مبتلا به فشار خون بالا، چاقی، كم كاری یا پركاری تیروئید هستند باید این مراقبت ها را جدی بگیرند تا از رشد بیماری های مختلف در جنین پیشگیری كنند.

سمیه شرافتی
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید