جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

مجمع عمومی بدون اختیار سازمان ملل، حرفها و پیشنهادهای تازه (در این روز ۲۴ سپتامبر)


مجمع عمومی بدون اختیار سازمان جهانی كه ۱۹۱ كشور عضو آنند و فلسطینی ها و واتیكان در آن نماینده ناظر دارند، طبق معمول سنواتی در سومین سه شنبه سپتامبر ۲۰۰۴نشست سال خود را كه در جلساتش ۶۴ رئیس كشور، ۲۵ نخست وزیر و ۸۶ وزیر امور خارجه شركت می كنند آغاز كرد و دبیركل محتاط این سازمان از كشوهای عضو خواست كه توجه خود را به رعایت قانون و بسط عدالت جهانی معطوف دارند!. توصیه رعایت قانون و بسط عدالت چیز تازه ای نیست، در قوانین اساسی همه كشورها، در اصول متعدد مورد تاكید قرار گرفته و اندیشمندان و مصلحان از عهد باستان تا كنون تحقق آن را آرزو كرده اند. دبیركل سازمان كه پیش از تشكیل جلسه، جورج بوش رئیس جمهور آمریكا وی را « كوفی عزیز » خطاب كرد در نطق افتتاحیه مجمع همچنین خواست كه به خاطر مبارزه ضروری با تروریسم؛ تجاوز غیر ضروری به آزادی های مدنی نشود. پس از انتشار درخواست دبیركل سازمان ملل، طولی نكشید كه خبر رسید كه به دستور وزارت امنیت آمریكا پرواز شماره ۹۱۹ شركت «یونایتد» از لندن به واشنگتن، در نیمه راه ( خارج از برنامه ) در یك فرودگاه ایالت شمال شرقی « مین » بر زمین نشسته تا یك مسافر انگلیسی ۵۶ ساله آن به نام «استیفن جیورجیو» ، خواننده سابق ، كه پس از تمایل به اسلام و دست كشیدن از خوانندگی، نامش را به «یوسف اسلام» تغییر داده از آن پیاده كنند و به انگلستان باز گردانند زیرا كه نام او در « واچ لیست » آن وزارتخانه بوده و به حال آمریكا خطرناك تشخیص داده شده است .
كوفی عنان در نطق رسمی خود با احتیاط تمام و با جملاتی كه با دقت انتخاب شده بودند گفت: كسانی كه از قانونی بودن و مشروعیت كارها سخن به میان می آورند باید كار خودشان را بر پایه قانون قرار دهند، و آنان كه خواستار رعایت قوانین بین المللی اند نخست خودشان باید به آنها احترام بگذارند. رعایت قوانین در داخل هر كشور مستلزم رعایت قوانین بین المللی و بالعكس و قوانین از هم جدا نیستند(قانون درجه یك و درجه ۲ وجود ندارد و همه یكسانند، داخلی و بین المللی) و .... وی از تحقیر و شكنجه عراقی ها در زندان ابوغریب هم انتقاد كرد.
در حاشیه جلسات مجمع ، چهار دولت هند، برزیل، آلمان و ژاپن با استفاده از انتقادهایی كه در سالهای اخیر از سازمان شده است كه منشور و اركان ( ساختار كلی اش ) كه ۵۹ سال پیش در جو پس از جنگ جهانی دوم تدوین شده است پاسخگوی مسائل جهان قرن ۲۱ نیست استفاده كرده و به تبلیغ برای خود پرداخته اند كه عضو دائمی شورای امنیت شوند. اگرهم این تلاش تا دوره بعدی مجمع تحقق یابد مشكلی را حل نخواهد كرد و بركارآیی سازمان به عنوان پاسدار صلح و امنیت جهان نخواهد افزود. مسئله هنگامی حل خواهد شد كه حق رد « وتو » لغو شود ، آفریقا در شورای امنیت نماینده دائمی داشته باشد و اختیارات به مجمع عمومی داده شود كه نماینده همه كشورهاست نه شورای امنیت كه در حد یك كمیسیون پارلمان جهان است. باید تصمیمات شورای امنیت به تصویب مجمع برسد و سپس به اجرا درآید.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید