جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

وظیفهٔ سازمان هواپیمایی کشوری در رابطه با تاخیر در پروازها چیست؟


وظیفهٔ سازمان هواپیمایی کشوری در رابطه با تاخیر در پروازها چیست؟
در ماه­های اخیر شاهد تاخیرهای زیادی در پروازها بوده­ایم. در مورد این تاخیرها، مطالب غیرکارشناسانه و خامی در رسانه­ها انعکاس یافت. در این راستا مرکز مطالعات تکنولوژی دانشگاه صنعتی شریف، در جهت شفاف­سازی موضوع، اقدام به نظرسنجی از کارشناسان و مسؤولین امر نمود. در ادامه پاسخ تعدادی از ایشان به یکی از سؤالات این نظرسنجی و نیز جمع­بندی مرکز مطالعات تکنولوژی در این رابطه آمده است:
●سؤال: وظیفه سازمان هواپیمایی کشوری در مورد تاخیر در پروازها چیست؟
▪دکتر ملائک، دانشیار دانشگاه صنعتی شریف:
همانند بخشی از قوهٔ مجریه، ارائهٔ لوایح مناسب، تغییر ساختارهای غلط و مشخص نمودن مشکلات.
▪مهندس منظری، مشاور رئیس سازمان هواپیمایی کشوری:
سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان نماینده دولت می­باشد که باید با بررسی و نظارت بتواند روابط منطقی و اصولی بین عرضه­کنندگان خدمت (شرکت­های حمل و نقل هوایی) و دریافت­کنندگان خدمات (مسافرین) را فراهم آورد. البته این موضوع در کشور ایران با مشکلاتی روبرو می­باشد؛ زیرا همانطور که قبلاً اشاره کردیم یک رژیم تجاری مناسب حاکم بر این فعالیت نمی­باشد. در نتیجه بحث عرضه و تقاضا و دارا بودن اختیارات و مسؤولیت­ها برای یک بنگاه اقتصادی زیر سؤال می­باشد و دولت باید بتواند با بررسی و رفع علت­های اصلی، نسبت به فراهم آوردن زمینه­های مناسب برای ارائه خدمات صحیح اقدام کند.
▪مهندس گرجی، معاون فنی شرکت هواپیمایی آسمان:
تنظیم روابط بین مسافرین و شرکت­ها و حرکت در راستای اصلاح بنیادین صنعت.
▪مرکز مطالعات تکنولوژی:
سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان متولی صنعت هوانوردی غیرنظامی، باید به این مسائل سمت­وسوی مناسب دهد. وظیفهٔ نظارت بر خریدها نیز در درجهٔ اول برعهدهٔ این سازمان است؛ ولی ظاهراً در انجام این وظیفه کوتاهی شده است. سازمان هواپیمایی کشوری باید برای شرکت­ها استراتژی مشخصی در راستای تامین و مدیریت ناوگان تدوین کند.
منبع : تحلیلگران تکنولوژی هوا فضای ایران


همچنین مشاهده کنید