پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

نام ماده اسیدکلریدریک (هیدروکلریک اسید یا هیدروژن کلراید) HCL


نام ماده اسیدکلریدریک (هیدروکلریک اسید یا هیدروژن کلراید) HCL
●خواص: اسیدیست بی رنگ یا زرد روشن كه بخارات آن تند و خورنده بوده و گاز حاصل ازآن بی رنگ است. جرم مولكولی آن ۵/۳۶ گرم و نقطه ذوب آن ۱۹/۱۱۴- و نقطه جوش آن ۸۵- درجه سلیسیوس می باشد. به هر نسبتی در آب قابل حل بوده و ضمن حل شدن تولید حرارت می نماید.
●موارد استفاده: جهت تهیه كلروها، پاك كردن فلزات، صنایع ساخت رنگ و در صنایع تولید دارو استفاده می شود.
● خطرات آتش سوزی و انفجار: غیرقابل اشتعال بوده ولی با فلزات تولید هیدروژن می كند كه این ماده اخیر ممكن است با هوا تشكیل یك مخلوط قابل انفجار یا اشتعال بدهد.
●خطرات بهداشتی: سمی بوده و سبب تحریكات چشمی، پوستی و تنفسی می شود. در غلظت pmm۱۵۰۰ در عرض چند دقیقه سبب مرگ می شود. حد آستانه مجاز آن pmm۵ است.
● طریقه اطفاء حریق: از آب باید به مقدار زیاد و به صورت اسپری و موادی كه پایه قلیایی دارند مانند كربنات سدیم یا آب آهك جهت خنثی نمودن آن استفاده كرد. به هنگام عملیات باید از البسه كامل ایمن و ماسك ضدگاز استفاده نمود.
● طریقه نگهداری و حمل ونقل: این ماده در بطریهای شیشه ای و یا مخازنی كه لایه لاستیكی دارند نگهداری و حمل میگردد. این ظروف باید در برابر تنشهای فیزیكی محافظت شده و در محلهای خشك و خنك و دارای تهویه مناسب و دور از مواد اكسید كننده انبار شود. تهیه كننده: حامد صادقی علوی
منبع : شبکه اطلاع رسانی نفت و انرژی


همچنین مشاهده کنید