پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

نماز عید فطر


نماز عید فطر
وقت نماز عید فطر از اول آفتاب روز عید است تا ظهر. در عید فطر مستحب است بعد از بلند شدن آفتاب افطار كنند و زكات فطره را هم بدهند و بعد از آن نماز عید را بخوانند.
نماز عید فطر دو ركعت است كه در ركعت اول بعد از خواندن حمد و سوره باید پنج تكبیر بگوید، و بعد از هر تكبیر یك قنوت بخواند و بعد از قنوت پنجم تكبیری بگوید و به ركوع رود و دو سجده بجا آورد و برخیزد، و در ركعت دوم چهار مرتبه تكبیر بگوید و بعد از هر تكبیر قنوت بخواند و تكبیر پنجم را بگوید و به ركوع رود و بعد از ركوع دو سجده كند و تشهد بخواند و نماز را سلام دهد.
در قنوت نماز عید هر دعا و ذكری بخوانند كافی است، ولی بهتر است‏ این دعا را به قصد امید ثواب بخوانند:
"اللهم اهل الكبریاء و العظمهٔ و اهل الجود و الجبروت و اهل العفو و الرحمهٔ و اهل التقوی و المغفرهٔ اسالك بحق هذا الیوم الذی جعلته للمسلمین عیدا و لمحمد صلی الله علیه و آله ذخرا و شرفا و كرامهٔ و مزیدا ان تصلی علی محمد و آل محمد و ان تدخلنی فی كل خیر ادخلت فیه محمدا و آل محمد و ان تخرجنی من كل سوء اخرجت منه محمدا و آل محمد صلواتك علیه و علیهم اللهم انی اسالك خیر ما سالك به عبادك الصالحون و اعوذ بك مما استعاذ منه عبادك المخلصون".
نماز عید سوره مخصوصی ندارد، ولی بهتر است كه در ركعت اول آن سوره "شمس" و در ركعت دوم سوره "غاشیه" را بخوانند، یا در ركعت اول سوره "سبح اسم" و در ركعت دوم سوره "شمس" را بخوانند.
مستحب است در نماز عید بر زمین سجده كنند و در حال گفتن تكبیرها دستها را بلند كنند و نماز را بلند بخوانند.
بعد از نماز مغرب و عشای شب عید فطر و بعد از نماز صبح و ظهر و عصر روز عید و نیز بعد از نماز عید فطر مستحب است این تكبیرها را بگویند:
"الله اكبر الله اكبر لا اله الا الله و الله اكبر الله اكبر و لله الحمد الله اكبر علی ما هدانا".
منبع : واحد مرکزی خبر


همچنین مشاهده کنید