سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

رابطه سردرد و غذا


رابطه سردرد و غذا
این موضوع كه چه تعدادی از انواع سردرد ها منشاء غذایی دارند، قضیه ای است كه در آن بین دانشمندان تغذیه اتفاق نظر وجود ندارد. عده ای معتقدند كه تعداد معدودی (۱۰-۵ درصد) از سردردها ریشه غذایی دارند و عده دیگری از كارشناسان معتقدند بیشتر انواع سردردها منشاء غذایی دارند، یعنی در اثر مصرف برخی از غذاها، عارض می شوند.
دكتر جیمز برنمن- از اعضای كمیته آلرژی های غذایی كالج آمریكایی آلرژی عقیده دارد كه سه چهارم سردردهای میگرنی منشاء غذایی دارد.
وی اضافه می كند برخی غذاها بیش از بقیه موجب ایجاد سردرد هستند ولی لیست سردردهای ناشی از غذا روز به روز طولانی تر می شود و تقریباً می توان گفت كه در افراد مختلف، علل ایجاد سردردهایی كه پس از صرف غذا به سراغ فرد می آید، متفاوت است.
برای مثال خانمی، دارچین را منشاء سردرد میگرنی خود می داند، در حالی كه ممكن است دارچین در لیست غذاهای محرك سردرد نباشد.
دكتر جوون ساپر استاد پزشكی در دانشگاه میشیگان- به تازگی شیر را نیز به محرك های سردرد، اضافه كرده است.
از سوی دیگر دكتر بوك هولز معتقد است دشمن شماره یك و خطر زاترین عامل سردرد كافئین است.
معمولاً اگر از خوردن مواد غذایی كه محرك سردرد هستند، پرهیز شود ممكن است سردرد قطع شود. به نظر می رسد آلرژی غذایی، تیرامین، هیستامین، فنیل آلانین، نیتریت ها، منوسدیم گلوتامات و آسپیرین ارتباطی با میگرن داشته باشند كه درمان تغذیه ای آن باید به شكل فردی تنظیم شود و غذاهایی را كه معلوم شده است باعث آغاز حمله میگرن می شوند، محدود كرده و یا به طور كلی از رژیم حذف كنند.
غذاهایی كه معمولاً با میگرن ارتباط دارند عبارتند از: شكلات، قهوه، آجیل، غذاهای تخمیری، كنسروها، هات داگ ، ماهی تن، نوشیدنی های كولادار، فلفل، غذاهای چینی حاوی طعم دهنده گوشت، سوسیس و كالباس.
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید