سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

اسباب بازی و ایمنی چشم ها


نوزادان با سیستم بینایی تکامل نیافته که هم زمان با خودشان رشد می کند ، متولد می شوند .در طول سال های رشد ونمو ، آن ها تحریک های بینایی زیادی دریافت می کنند اما هیچ چیز به راحتی اسباب بازی سیستم بینایی کودکان را تحریک نمی کند
به خاطر داشته باشید که بیشتر حوادث ناگوار دوران کودکی در خانه و با اسباب بازی ها اتفاق می افتد .کودک وقت زیادی با اسباب بازی سرگرم است ، بنا براین باید اطمینان داشته باشید که اسباب بازی های او برای سلامت عمومی وبخصوص سلامت چشم ها ایمن و بی خطر است . اغلب ایمن نبودن اسباب بازی به علت متناسب نبودن آن با سن کودک است . اسباب بازی باید علاوه از سن بارشد کودک نیزمتناسب باشد .قسمت های کوچکی که در بعضی اسباب بازی های مخصوص کودکان سه ساله یافت می شود ، برای کودک چهار ساله شما اگر هنوز دوست دارد اشیاء را در دهانش بگذارد ،مناسب نیست .
اندازه اسباب بازی بسیار مهم است . حتی اگر یک اسباب بازی به حد کافی بزرگ باشد در دهان کودک جای نگیرد ، ولی قابل تقسیم شدن به قطعه های کوچک باشد ، آن را تا بزرگتر شدن کودک خود کنار بگذارید .اطمینان داشته باشید که اسباب بازی کودک شما با بازی معقول ، شکستنی نیست . اطمینان داشته باشید که رنگ آن سمی نبوده و پوسته پوسته نشود . اسباب بازی کودکان باید قابل شستشو بوده و لبه های آن تیز و زبر نباشد .
از چه چیزهایی باید دوری شود ؟
کودکان زیر شش سال و در صورت امکان همه آن ها را از اسباب بازی های پرتابگر (مثل تپانچه ، تیرکمان ودارت ) دور نگه دارید .اگر کودک شما در سنی است که با مواد شیمیایی یا ابزار آلات (مثل نجاری ) کار می کند ، برایش عینک محافظ تهیه کنید .
پیشنهاد هایی برای خرید اسباب بازی:
در موقع خرید اسباب بازی به مناسبت های مختلف مثل تولد یا ...، تناسب سن ورشد کودک خود را با اسباب بازی در نظر بگیرید .اسباب بازی های پیشنهادی زیر می توانند علاوه بر ایجاد ایمنی برای کودک شما ، با تحریک مناسب سیستم بینایی به توسعه مهارت های بینایی مثل درک فضا و همکاری چشم ها و دست ها کمک کنند .
تولد تا دوازده ماهگی:
اسباب بازی های متحرک رنگی ، جغجغه ، توپ و عروسک های پارچه ای قابل شستشو
یک سالگی:
توپ ، عروسک های پارچه ای ، اسباب بازی های رونده ( چرخدار) ، جور چین ساده و اسباب بازی های موزیکدار
دو سالگی:
جورچین ، اسباب بازی های موزیکدار ، مدل لوازم خانگی وآشپزخانه مثل میز و صندلی و یخچال
سه تا شش سالگی:
ماژیک و مداد رنگی ، مدل نقاشی ، خمیر مجسمه سازی ، سه چرخه یا دوچرخه ، پازل ،ماشین تحریرودوربین اسباب بازی
هفت تا ده سالگی:
دوچرخه ، ظبط صوت ، کتاب ،لوازم علمی مثل میکروسکوپ و تلسکوپ و قطار الکتریکی
منبع : شبکه اپتومتری ایران


همچنین مشاهده کنید