جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

چند دروغ رایج در باره تروریسم


چند دروغ رایج در باره تروریسم
بعد از ۱۱ سپتامبر عبارت تروریسم از فرط تكرار به لغتی را یج در گفتمان جهانی تبدیل شده است. روزنامه اسرائیلی هاآرتص چندی پیش در مقاله ای چند دروغی كه در بحث درباره تروریسم بارها تكرار شده را یادآوری می كند. خلاصه آن را می خوانید.
۱- شاید معروفترین نقل قولی كه بیشتر از هر نكته دیگری در بحث تروریسم تكرار شده و می شود، این نظریه باشد كه تروریسم محصول اسلام بنیادگرایانه است. اما نمونه های زیادی از تروریسم وجود دارد كه اثری از اسلام در آن دیده نمی شود: ارتش جمهوریخواه ایرلند، جنبش اتا در باسك، انجمن دفاعی الستر و ببرهای تامیل.
۲- «گروهی ممكن است برای بخشی از دنیا تروریست باشد و برای بخشی دیگر مبارز آزادی.»این موضوع بیش از آن كه دروغ باشد یك حرف راست نیمه كاره است. گاهی رفتارهای بی رحمانه گروهی از طرف بخشی از دنیا محكوم می شود و از طرف بخشی از دنیا تایید و توجیه. این نكته اهمیت دارد كه تعریف تروریسم كاملاً نسبی است و توافق در باره آن به ندرت به دست می آید. در این راستا به فرمولی اشاره می كنیم كه در گزارش سال گذشته سازمان ملل آمده بود و در آن تروریسم به عنوان اقدامی تعریف شده كه هدف آن كشتار یا وارد كردن خسارت شدید جسمی به غیرنظامیان یا نیروهای غیرجنگجو با هدف ارعاب یا وادار كردن دولت یا سازمانی بین المللی به انجام كاری باشد.
۳- «تروریست ها معمولاً از بخش های فقیر جامعه و از كسانی هستند كه به شدت مورد ستم واقع شده اند.»
تلاش هایی كه دانشمندان اجتماعی و سرویس های اطلاعاتی برای تعریف یك تروریست یا فرمانده تروریستی انجام داده اند تاكنون ناموفق بوده است. تعریف مشخصی برای توصیف بمب گذاران و تروریست های انتحاری وجود ندارد. بسیاری از این افراد یا دانشجو بوده اند یا حرفه ای و در محیط های بسیار خوب و مرفه بزرگ شده اند.از همه مهم تر نمونه اسامه بن لادن است كه پسر یك تاجر مولتی میلیونر است كه از طریق ارتباط نزدیك با خاندان سلطنتی آل سعود ثروت زیادی به دست آورده است. در نقاط دیگر هم بسیاری از عاملان و طراحان حملات انتحاری یا پزشك بوده اند یا دانش آموخته دانشگاه های معتبر.
۴-«ایجاد فایل اطلاعاتی [برای مظنونان تروریستی] كار مفیدی است.» تروریسم همان طور كه حملات ۱۱ سپتامبر نشان داد عملی خلاقانه است. همان طور كه حملات ماه های گذشته تروریستی در سطح جهان نشان داده، سازمان هایی مانند القاعده نیروهایی را برای انجام حملات به كار می گیرند كه سفیدپوست و اروپایی اند و هیچ سابقه اطلاعاتی ندارند كه جایی ثبت شده باشد.
۵- «با تروریست ها مذاكره نمی كنیم.» اصلاً این طور نیست و ما با تروریست ها مذاكره می كنیم. دیر یا زود همه با تروریست ها مذاكره می كنند. در ابتدا هم این پیشنهاد را رد می كنند اما تماس های غیرمستقیم و پشت پرده از همان ابتدا هم وجود دارد.
۶- «هیچ سازشی با تروریست ها برقرار نمی شود.» تجربیات نشان داده است كه همواره این عبارت غلط است.
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید