چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

گلو درد چرکی


گلو درد چرکی
دكتر اعظم السادات هاشمی - گلودرد یكی از شایع ترین علل مراجعه در فصول سرد سال است. عامل ایجاد گلودرد ممكن است میكروب یا ویروس باشد، كه نوع میكروبی آن حتماً نیاز به درمان آنتی بیوتیكی دارد و از این نظر حائز اهمیت است كه با درمان كامل و به موقع می توان از ایجاد تب روماتیسمی در كودك جلوگیری كرد.
قبلاً تصور می شد كه گلودرد باكتریایی(میكروبی) علایم عمومی شدیدتری نسبت به نوع ویروسی آن ایجاد می كند، اما امروزه معلوم شده است كه بر اساس علائم ظاهری نمی توان آن دو را از هم افتراق داد.
البته در بعضی مواقع شدت علائم برای پزشك در انتخاب درمان كمك مناسبی است و علائم به صورت گلودرد و احساس درد هنگام بلع غذا وجود دارد، در انواع ویروسی كه آبریزش بینی هم وجود دارد، ممكن است غدد لنفاوی گردن نیز متورم و دردناك شوند. در برخی از بچه ها علائم عمومی نظیر اختلالات گوارشی و سردرد دیده می شود. ممكن است كودكی با شكایت دل درد، تهوع و استفراغ به پزشك مراجعه كند و پزشك حین معاینه متوجه عفونت لوزه ها شود، كه با درمان مناسب(یك آمپول ناقابل) بیماری بهبود می یابد.
● توصیه های لازم:
اولین گام ، مراجعه به پزشك و به كار بستن دستورات دارویی بوده و لازم است در صورت تجویز آنتی بیوتیك توسط پزشك دارو به شكل كامل مصرف شود، چه بسا كه علائم فرد با مصرف چند دوز از دارو بهبود یابد و ممكن است ادامه درمان را متوقف كند كه خود عواقبی را به دنبال خواهد داشت.
شستشوی مرتب حلق باعث می شود موكوس غلیظ شده از روی حلق ملتهب پاك شود، كه معمولاً با سرم های شستشو و آب نمك رقیق انجام می شود، كه هر چه بیشتر انجام شود بهتر است.داروهای ساده و بی ضرر خانگی مثل به دانه نیز می تواند به بهبود بیماری كمك كند.
● لزوم واكسینه شدن بیماران قلبی
گروه اجتماعی جدیدترین توصیه های ارائه شده از سوی اتحادیه قلب آمریكا به لزوم واكسینه شدن بیماران قلبی علیه بیماری آنفلوآنزا اشاره می كند و آنها را از مصرف افشانه بینی واكسن آنفلوآنزا منع می كند.
به گزارش خبرگزاری رویترز، این اقدام، بیماری های ناشی از مشكلات قلبی و عروقی را كاهش می دهد و از میزان مرگ و میر در این جمعیت می كاهد.
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید