پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

کاشت گیاهان دارویی در منزل


کاشت گیاهان دارویی در منزل
شناسایی خواص فوق العاده گیاهان دارویی در درمان بیماری های مختلف باعث شده تا میزان مصرف دارو های گیاهی در مقایسه با قرص و آمپول تا حد چشمگیری افزایش یابد. بسیاری از گیاهان دارویی جنبه زینتی دارند و می توان آن را در منزل نیز پرورش داد. نگهداری گیاهان دارویی به مراتب ساده تر از گیاهان آپارتمانی و باغچه ای است. در این شماره شما را با تعدادی از گیاهان دارویی سودمند كه كاشت آسانی دارند آشنا می كنیم.
• همیشه بهار
گیاهی است كوتاه با گل های نارنجی كه به وسیله كاشت بذر تكثیر می شود. جزء گیاهان نشایی است و از برگ ها و گل هایش در صنعت داروسازی استفاده می شود. این گیاه به خاك های قلیایی علاقه مند است. آن را در قسمت های آفتابگیر باغچه بكارید.
• لادن
گیاهی است گلدار، برگ هایش گرد و پهن هستند و رنگ گل های زیبایش نارنجی است. گل هایش مصرف دارویی دارند. لادن را می توانید در گلدان یا باغچه بكارید. آخرین روزهای زمستان زمان مناسبی برای كاشت لادن است. لادن گیاهی است كه خوب قد می كشد، برایش قیم مناسب تهیه كنید و ساقه هایش را روی نخ هدایت كنید.
• اكلیل كوهی (رزماری)
درختچه ای است كوتاه و پرشاخ و برگ. برگ هایش نازك و كوتاه و ضخیم اند. گل هایش بنفش رنگند.گل ها و برگ ها مصرف دارویی داشته و صنایع تولید داروهای گیاهی خریداران خوب برگ ها و گل هایش هستند. از سرشاخه های جوان این گیاه برای تولید داروهای ضدرماتیسم استفاده می شود. این گیاه به صورت گلدانی به فروش می رسد. روش ازدیاد آن استفاده از قلمه های ساقه آن است. اگر یك اكلیل كوهی را در باغچه بكارید سال های سال صاحب آن خواهید بود. خزان نمی كند و زینت بخش باغچه ها است. در بعضی از كشورها از برگ های خشك شده آن به صورت ادویه استفاده می كنند.
• اسطوخودوس
این هم شبیه اكلیل كوهی است اما كمی كوتاه تر از آن بوده و برگ هایش كمرنگ است. گوشه و كنار باغچه را به اسطوخودوس اختصاص دهید و مطمئن باشید كه این هم مثل اكلیل كوهی خزان ناپذیر بوده و در همه فصول سبز است.
• ختمی
گیاهی است گلدار كه خوب قد می كشد. برگ های پهنی دارد و گل هایش صورتی رنگند. ختمی چند نوع است. نوعی ختمی كه گیاهی است یكساله به وسیله كاشت بذر ازدیاد می یابد اما انواع چندساله آن به روش تقسیم بوته تكثیر می شوند. ختمی ژاپنی درختچه ای زیبا برای داخل آپارتمان است كه معمولاً به روش قلمه تكثیر وبه صورت گلدانی نگهداری می شود.
• شمعدانی عطری
ازدیاد آن مانند شمعدانی های دیگر و به صورت قلمه ساقه است. این شمعدانی برگ های معطری دارد. آن را در گلدان بكارید و گاه گداری تعدادی از برگ هایش را خرد و همراه با چای دم كنید. چای معطر می شود. حتی می توانید برگ های خشكش را با چای مخلوط كنید.
• نسترن و محمدی
گیاهانی چون نسترن و محمدی را می توانیم با استفاده از بذرهایشان تكثیر كنیم ولی پیشنهاد ما این است كه آنها را به صورت گلدانی تهیه كرده و در باغچه بكارید. گلبرگ های محمدی به صورت گلاب یا خشك شده مصرف می شوند.
• سنبل الطیب
هم گل است هم دارو. ساقه هایش كشیده و بلندند و گل های زرد، صورتی یا سفیدرنگش در اواخر بهار ظاهر می شوند. می توانید سنبل الطیب را به عنوان یك گیاه زینتی پرورش دهید. ازدیاد این گیاه به وسیله كاشت بذر میسر است.
منبع: shareh network
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید