چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

پیروزی انقلاب دکتر سون یات سن (در این روز ۹ اکتبر)


نهم اكتبر سالروز پیروزی انقلاب دكتر «سون یات سنSun Yat Sen » در چین است كه در این روز در سال ۱۹۱۱ به نظام سلطنتی این كشور كه در طول قرن نوزدهم قدرتهای غرب و نیز ژاپن از ضعف آن استفاده كرده و به مداخله عمیق در سرزمین چین پرداخته بودند پایان داد . دكتر سون به پدر جمهوریت چین معروف است. سون در سال ۱۸۶۶ به دنیا آمد و در ۱۲ مارس ۱۹۲۵در ۵۸ سالگی درگذشت. وی یک سوسیال دمکرات بود. اصول معروف، مهم و سه گانه دكتر سون از این قرارند:
۱- ناسیونالیسم ۲- دمكراسی ۳- تامین معاش، رفاه و نیازمندی های زندگانی برای همه كه به تعبیری نوعی سوسیالیسم معتدل (میانه – ملایم) است. وی بدون رعایت این سه اصل پیشرفت سرفرازی و نیكبختی یك ملت را میسر و محقق نمی داند. بسیاری از متفكران عصرحاضر (قرون ۲۰ و ۲۱) این اصول را كه خود دكتر سون وسیعا آنها را تعریف و اندیشمندان دیگر تفسیر كرده اند كلید حل مسائل هر ملت و رفاه آن می دانند.
پس از فوت دكتر سون، جانشینانش از هدفهای او دور شدند و دل به حمایت خارجی كه دكتر سون برای طرد آنها، آن همه مبارزه كرده بود بستند كه در سال ۱۹۴۹ از مائو شكست خوردند و به تایوان گریختند که هنوز درد سری برای چین هستند. مائو بسیاری از افكار دكتر سون را وارد نظام جمهوری سوسیالیستی چین كرده است.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید