جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

Firefox: میزان حافظه اشغالی لازم را با ترفند ساده‌ای کم کنید


Firefox: میزان حافظه اشغالی لازم را با ترفند ساده‌ای کم کنید
●مشكل واضح است:
به محض بازگشایی چند صفحه و یا جستجوی زیاد در اینترنت، مرورگر Firefox حافظه زیادی را به خود اختصاص می دهد اما تنها توسط یك ترفند این عمل قابل تغییر است.
بیشتر مواقع در این مورد بحث می شود كه آیا Firefox دارای شكاف‌های حافظه‌ای می‌باشد و اینكه اینگونه شكاف‌ها در هنگام كار با مرورگر چه كارهایی را انجام داده و باعث چه تغییراتی می‌شوند. معمولا Updateها نیز دارای مشكلاتی بوده و شكاف‌های حافظه‌ای را دارا می باشند. البته آخرین حرف تنها برای برنامه‌سازان باقی می‌ماند چرا كه آنها مركزیت كار بر روی اینگونه مشكلات می‌باشند.
كاربران خود می‌توانند در Windows- task- Manager هر لحظه كه بخواهند، ببینند كه چگونه هنگام استفاده از مرورگر جلوی گزینه Firefox.exe فشار وارد بر حافظه بالا می‌رود.
در ابتدای استفاده از این مرورگر میزان حافظه اشغالی تنها ۲۵ مگابایت می‌باشد، در صورتی كه هنگام شروع یك دوره از جستجو وبخصوص باز كردن چند بخش این میزان بیشتر می‌شود. توجه داشته باشید كه در این حالت حتی اگر گزینه Minimize را هم برای Firefox انتخاب كنید، میزان فشار وارده بر حافظه همانطور باقی خواهد ماند. می‌خواهیم راهی را معرفی كنیم كه لااقل در هنگام Minimize كردن، Firefox حافظه را تا حد ممكن خالی كند تا بتوان از آن برای كارهای دیگر استفاده كرد. لازم به ذكر است كه در سایت cybernetnews.com نیز نكات مورد ذكر ما آورده شده‌اند. و اما كارهایی كه باید انجام داد:
▪ در سطر آدرس about:config را وارد كنید
▪ در صفحه جدید باز شده دكمه راست ماوس را فشار داده و در گزینه‌های ظاهر شده، گزینه‌های مقابل را برگزینید: New->Boolean
▪سپس در مكانی كه برای نوشتن شما بوجود می‌آید گزینه مقابل را وارد كنید: ( البته بدون علامات چپ و راستش) "Config.trim-on-minimize" و سپس دكمه Enter را فشار دهید.
▪در پنجره جدید بعدی گزینه "true" را انتخاب كنید.
▪ تنها كار لازم پس از كارهای بلا شروع مجدد Firefox می باشد.
تمام این كارها باعث می شود كه از این به بعد Firefox در حالت Minimize تمام داده‌ها را به هارد انتقال داده و بدینوسیله میزان حافظه لازم را به زیر ۱۰ مگابایت برساند.
●مشكلات جانبی:
در هنگام Maximize كردن Firefox حافظه كمتری مورد استفاده قرار می‌گیرد.
توجه داشته باشید كه از انتقال داده‌ها به هارد شما كوچكترین چیزی را حس نخواهید كرد. از آنجا كه عناصر اصلی Firefox پس از Minimize كردن هم در حافظه باقی می‌مانند، عمل maximize كردن هم با سرعت معمولی انجام می‌گیرد.
●توجه: اگر احتیاج به تعویض این تغییرات و برگرداندن آنها به حالت قبل پیدا كردید، دوباره about:config را فراخوانی كرده و در فیلتر نوشته "config.trim-on-minimize" را وارد كنید و در آخر به آن ارزش "false" را تعلق دهید.
PC Welt
مترجم: وهاب حاجی باقری
منبع : کامپیوتر


همچنین مشاهده کنید