شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

احمد رویایی


احمد رویایی
● هنرمند نقاش و دیجیتال آرت
احمد رویایی هنرمندی كه در بكارگیری عناصر ناب هنر ایرانی در كارهای خود توفیق داشته است و این عناصر ایرانی را با تكنیك غربی در كنار هم نشانده است .
احمد رویایی فرزند ابوالفضل متولد فروردین ۱۳۲۸ تهران كوچه بهار می باشد . او تحصیلات خود را اینگونه سپری كرد : دیپلم ۱۳۴۸ دبیرستان بامداد تهران را اخذ سپس كاردانی طراحی و دكوراسیون داخلی را در سال ۱۳۵۱ از انیستیتو تكنولوژی ونك دریافت و كارشناسی نقاشی خود را در سال ۱۳۵۸ ااز آرت انیستیتو سانفرانسیسكو اخذ كرد .
●سابقه های تدریس هنری او :
▪ مدرس هنر در دانشسرای هنر شیراز
▪ دانشكده هنر و علوم دانشگاه شیراز
▪ كارگاه كودكان و نوجوانان تلویزیون شیراز
▪ دبیرستان دانشگاه شیراز
▪ هنرستان هنرهای زیبای پسران تهران از سال ۱۳۶۴ تا كنون
▪ همچنین تدریس در چند مركز هنری در مقاطع مختلف
● همچنین سابقه های كارهای هنری او :
▪ مدیر هنرستان هنرهای تجسمی پسران (هنرهای زیبا ) ۷۴-۱۳۷۳
▪ مسئول واحد گرافیك و انتشارات سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ۷۶-۱۳۵۵
▪ كارشناس تبلیغات اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران و مشاور هنری
احمد رویایی كه اكنون نمایشگاهی با عنوان رویاهای ماندگار در فرهنسگرای هنر برپا كرده است ، كارهایی بسیار زیبا و دیدنی به نمایش گذاشته است كه دیدن آن حتمی و ضروری می باشد .
● درباره نحوه كار خود چنین می گوید :
« كارهای من شامل سه دوره می باشد ، ۱۰ سال اول كارم را با نام «تجربه های تازه » خطاب می كنم . در این دوره همه چیز را تجربه می كردم . از موزائیك ، نقاشی روی شیشه ، مجسمه ، نقاشی روی بوم و ... و كارها را كاملا ذهنی انجام می دادم . در دوره دوم كارم كه از سال ۱۳۶۳ اغاز و تا سال ۱۳۷۳ ادامه دارد در زمینه طبیعتهای ذهنی كار می كردم . طبیعتهایی كه هیچ گاه امكان عكاسی از آنها نبود و تنها ساخته و پرداخته ذهن من بود . از سال ۱۳۷۳ تا ۱۳۸۳ كه دوره سوم كارم است به موضوعات پست مدرن و كارهای اكسپرسیونیستی مشغول شدم كه در نیمه راه با توجه به اینكه كامپیوتر و گرافیك كامپیوتری رایج شد یك سری از كارها را با كامپیوتر اجرا كردم و آنها را چاپ دیجیتال چه بر روی مقوا چه كرباس و چه بوم انجام دادم . حتی به این نتیجه رسیدم كه یك سری از اتودهایی كه زدم را با استفاده از كامپیوتر اجرا كنم .»
وی در ادامه افزود : « من هیچ گاه خودم را به یك تكنیك خاص محدود نكردم و همواره از مواد و متریال های گوناگون مثل رنگ روغن ، آبرنگ ، گواش ، مداد شمعی ، پاستل و ... استفاده كردم و سعی كردم همه چیز را تجربه كنم . »
او در باره نمایشگاه اخیر خود گفت : « این نمایشگاه شامل هر سه دهه و دوره كارهای من می شود و چكیده ای از همه شیوه ها و سبكها و دوره های كاری من است . »
در كل در تابلوها می بیینیم كه از هیچ شیوه شناخته شده ای تبعیت نمی كنند اما خودنمایی شیوه های مختلف از اكسپرسیونیسم تا امپرسیونیسم را در آنها حس می كنیم .
لازم به یاد آوری است مجموعه منتخب از اثار احمد رویایی بصورت دو مجموعه ۸ تایی در این نمایشگاه به فروش می رسد.
●بازمانده از یك قبیله بدوی
كه در ته گلوی خورشید
هنوز می لرزند
و از زادگاه خدایان می گریزند.
صدایم نكن
یك خط اگر به من اضافه كنی
تركم خواهی كرد
چه فرقی می كند كه پنجره ای از ورای جهان گشوده شود
و آن نسیم مضطرب جنوبی
خاك ساده تنش را
بر اكسپرسیون یاس هایی بپاشد
كه تمثیل یك مجسمه
دیوانه اشان می كند
در مجسمه های فلزی رویایی ، حمله ای شدید به ماشینیزم را می بینیم و او از دیدگاه خود تلاش می كند نشان دهد كه انسان زیر سلطه ماشینیزم به مجسمه ای متحرك تبدیل می شود .
برای من دیر است دیگر
تا كسی بیاید و آن پرنده در كما را
كه شاید میان انتزاع خود كمی جابجا شده بود
ترمیم كند
رها می كنی خود را میان شفقت یك شی
كه به افتاب نزدیك تر است سایه اش
و با حضور پرنده ای كه تنها یك قافیه در چشمانش بود
من بی واژه ترین درختان بودم میان فصلی بدون قاب
تند نمی نویسمت ، در كرانه كلماتی كه ناگهان در خود فرو می ریزند
یك مثلث نور ب هفت خط توازن ابهام
زیر پلك یك ثانیه
همیشه پنهان مانده است
نقاشی روی شیشه
منبع : مطالب ارسالی


همچنین مشاهده کنید