شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

زادروز دو زن داستان نگار در چین و آمریکا و نگاهی به روش و طرز فکر آن دو (در این روز ۱۲ اکتبر)


بانو دینگ لینگ Ding Ling نویسنده شهیر چین ۱۲ اكتبر ۱۹۰۴ به دنیا آمد و ۸۴ سال عمر كرد. وی از جوانی و در زمانی كه در دانشگاه شانگهای تحصیل می كرد به صف چپها پیوست و با روشنفكران رادیكال معاشر شد و پیرو مكتب آنارشیستهایی اروپایی گردید زیرا كه شدیدا نگران اوضاع نامساعد وطن و هموطنانش بود و مقامات بالا و زمامداران را مسئول این دشواری ها می دانست كه تنها به منافع خود و باقی ماندن بر اریكه قدرت و نان رسانی به بستگان و دوستانشان دلبستگی داشتند. وی نخستین داستان خود را تحت عنوان «دوشیزه صوفیا» نوشت كه شرح تفكرات دختری بود كه بر سر دو راهی قرار گرفته بود كه راه رسیدن به سعادت و رفاه شخص خود را در پیش گیرد و یا این راه كمك به تامین سعادت جامعه و رفاه هموطنان كه به زعم دوشیزه صوفیا، راه نخست «خودخواهی» بود و راه دوم مردمخواهی و انساندوستی. بالاخره راه دوم را انتخاب كرد و .... این داستان مورد تمجید روشنفكران و اصحاب نظر قرار گرفت و «دینگ» به محافل سیاسی و ادبی جلب شد و با یك نویسنده ازدواج كرد و در سال ۱۹۳۲ به حزب كمونیست پیوست و درباره ظلم های اربابان (فئودالها) به كشاورزان در طول تاریخ و لزوم طرد آن روش (نظام)، و انجام اصلاحات ارضی و خودكفا كردن روستاها، داستان «آفتاب بر رودخانه سانگان» را نوشت و به همین گونه داستانهای دیگر.
با همه وفاداری كه به سوسیالیسم داشت و خدماتی كه با قلم خود به انقلاب مائو و ایجاد جمهوری توده ای چین كرده بود، در دوران انقلاب فرهنگی چین وی را تجدید نظر طلب خواندند و مهر هوادار كاپیتالیسم زدند و از نظر انداختند ولی بانو دینگ تا آخرین لحظه حیات ابراز رنجش نكرد و به سوسیالیسم و چین وفادار ماند و در آخرین مصاحبه خود گفت كه برای جهان كه نزدیك به دو برابر ظرفیت منابع خود جمعیت دارد و نیز فرصت طلبان در همه جوامع برای كسب قدرت لحظه ای ساكت نمی نشینند، برای بشر راه نجاتی جز سوسیالیسم در هر شكل آن وجود ندارد.
بانو «آن لین پتریAnn Lane Petry» نویسنده سیاهپوست شهیر آمریكایی ۱۲ اكتبر ۱۹۰۸ به دنیا آمد و ۸۹ سال عمر كرد. وی كار نویسندگی را از روزنامه نگاری آغاز كرد و برای روزنامه های نیویورك گزارش های بهداشتی و اكتشافات پزشكی و به بازار آمدن داروهای تازه را می نوشت. رفت و آمد او به بیمارستان ها و مشاهده وضعیت مردمی كه پول برای درمان خود نداشتند، وی را داستان نگار كرد. در آن زمان هنوز اصلاحات اجتماعی روزولت و كمكهای درمانی بعمل نیامده بود. نخستین داستان او «خیابان» عنوان داشت كه در آن زمان بیش از یك میلیون نسخه فروش رفت. در این كتاب كه داستان یك زن كارگر بود كه باید به تنهایی پسرش را بزرگ می كرد و ضمن این داستان انواع بی عدالتی ها و ضعف های جامعه آمریكا تشریح شده بود كه كمك بزرگی به اصلاح وضعیت شد. كتابهای مهم دیگر بانو «آن لین» عبارتند از: هاریت، تی تویا، زنی از مزرعه، فرار در زیر شاسی قطار راه آهن و .... وی كه فارغ التحصیل دانشگاه كلمبیا در رشته نویسندگی داستان (خلاقیت) و بیوگرافی بود چندین بیوگرافی خوب هم نوشته است و اشخاص محبوبی را برای نوشتن بیوگرافی شان انتخاب كرده است.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید