جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

بالاخره «لولا دا سیلوا» رئیس کشور برزیل شد (در این روز ۱۲ اکتبر)


«لویز لولا دا سیلوا » كه در انتخابات اكتبر سال ۲۰۰۲ كشور ۱۷۶ میلیون نفری برزیل ــ دومین كشور پرجمعیت قاره آمریكا ــ بالا ترین میزان آراء را به دست آورد و رئیس این کشور شد در خانواده ای فقیر به دنیا آمده بود به گونه ای كه مجبور شد در ۱۲ سالگی خودرا از مدرسه روزانه به شبانه منتقل كند تا بتواند روزها واكسی دوره گرد شود و به مادر كارگرش كه هفت فرزند داشت كمك برساند . اودبیرستان شبانه فنی را به اتمام رساند و در یك كارخانه چوب بری و ورق آهن « رنده گر » شد و برادرش به حزب كمونیست پیوست . داسیلوا كه اره كارخانه نیمی از یك انگشت كوچك اورا قطع كرده كارگران كارخانه را تشویق به تاسیس اتحادیه برای دفاع از حقوق خود كرد. نخستین همسرش به دلیل نداشتن پول بیمارستان ، هنگام وضع حمل در گذشت و در همین اثناء برادر كمونیستش هم دستگیر و شكنجه شد و داسیلوا كه شهرت « اعتصاب راه ا نداز » یافته بود حزب « كارگران » را برپایه افكار تروتسكی ( سوسیالیسم انعطاف پذیر) تاسیس كرد و پس از این كه به ریاست سندیكای كارگران فلزكار برزیل انتخاب شد و اندكی بعد هم به زندان افتاد شهرت ملی به دست آورد و هرچه شهرت او بیشتر می شد بر اعضای حزبش افزوده می گردید .
پس از فروپاشی شوروی و به حالت دفاعی در آمدن سوسیالیستها در سراسر جهان ، داسیلوا گفت كه حزب او از این پس همانند درختی خواهد بود كه تنه اش سوسیالیست و شاخه هایش تا حد سوسیال دمكرات انعطاف پذیر خواهند بود و با این عمل روشنفكران ، محیط زیستی ها و بسیاری از كسبه جزء را با خودهمراه كرد. وی سپس هدف حزب را عمومی تر كرد كه عبارتست از دفاع از منافع كشور ، رفاه مردم ، ساختن جامعه بدون تبعیض ، مبارزه بی امان با تبه كاری و خیانت و نیز درپیش گرفتن همزیستی با سایر نظامها . شعار او در انتخابات اخیر این بود : به كسی رای دهید كه گرسنگی خوردن ، فقر و تبعیض را با پوست و گوشت خودلمس كرده باشد .
انتشار بیوگرافی او در استانه انتخابات و توزیع بموقع آن كمك بزرگی به پیروزی اش كرد . داسیلوا مبارزه منفی در انتخابات را تا این حد كه كارهای عمومی ناصحیح نامزد رقیب و كارهایی كه می توانست بكند و نكرد ه اعلام شود تا رای دهندگان روشن باشند و با چشم باز به صندوقهای رای گیری بروند رد نمی كند .
پیروزی داسیلوا یك معنای بزرگتر هم دارد و آن رد نظام اقتصادی بازار آزاد از سوی برزیلی ها است كه باعث بیكاری ، افزایش قیمتها وتورم پول ( پایین رفتن بهای برابری پول ملی ) شده است .
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید