پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

سوارکار افسانه ای قرن ۲۰ درگذشت (در این روز ۱۳ اکتبر)


بیل شومیكر shoemaker ـ مردی به طول ۱۵۰ سانتیمتر ـ كه عنوان سواركار افسانه ای قرن ۲۰ به دست آورده بود۱۲ اكتبر ۲۰۰۳ در ۷۲ سالگی درگذشت .
او كه در تكزاس به دنیا آمده بود از ۱۸ سالگی وارد دنیای اسبدوانی شده بود و در طول چهار دهه در هشت هزار و ۸۳۳ مسابقه در سراسر جهان شركت كرده بود. او در بیشتر مسابقه های مهم ، اول و یا دوم می شد و جمع جوایزنقدی را كه دریافت داشته بود بیش از یكصد میلیون دلار بود كه قبلا سابقه نداشت.
شومیكر در پایان چهلمین سال سواركاری ، خود را بازنشسته كرده بود تا از آن پس كار آموزش سوار كاران و نیز تربیت اسب برای مسابقه را برعهده گیرد كه در سال ۱۹۹۱ در كالیفرنیا در یك حادثه رانندگی مجروح و فلج شد. با وجود این ، با ویلچر به محل كار می رفت و به آموزش می پرداخت.
او شاید نخستین فرد باشد كه گفت : این كه می گویید « اسب عربی » درست نیست ، عربها هم این اسب شكیل و پرطاقت را از ایرانیان به دست آورده اند. او در آخرین مصاحبه خود گفته بود كه اسب خیلی زود سوار خود و مقصود او را درك و به وی در رسیدن به مقصود كمك می كند . اسب حیوانی است مستحق احترام .
ایرانیان تنها مردمی بودند كه اسبان جنگی پیر را رها نمی ساختند بلكه آنها را بازنشسته و هزینه نگهداریشان را كه در دفاع از وطن شریك آنان بودند تامین می كردند و املاك فراوانی برای تامین این هزینه وقف شده بود.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید