شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

روش نادرست کالیگولا در پیروزی بدون جنگ که ظاهرا ازمیان نرفته است (در این روز ۱۵ اکتبر)


۱۵ اكتبر سال ۴۰ میلادی سالروز آغاز بكارگیری روش تازه پیروزی بدون جنگ است كه مبتكر آن كالیگولا امپراتور وقت روم بوده است.
«پتولمی» پاد شاه موریتانیا كه در آن زمان همه نواحی شمال غربی افریقا از جمله الجزایر، موریتانی و مراكش را شامل می شد معارض نیرومندی برای دولت روم شده بود و كالیگولا امپراتور وقت روم با این كه می دانست دربار اشكانی ایران صحنه مرافعه اردوان سوم وتیردادسوم ــ دو پسر عمو ــ است و تا این مرافعه ادامه داشته باشد خطری از سوی ایران متوجه روم نخواهد بود حا ضر نبود پول و انرژی روم را در جنگ با پتولمی از دست بدهد. از سوی دیگر به علت داشتن مخالفان داخلی مخصوصا پس از ان كه یك سناتور مخالف خود را در جلسه سنا شمشیر زده بود می ترسید از رم خارج شود.
كالیگولا در این شرایط راه دیگری را برای پیروزی بر پتولمی اختراع كرد و ان دعوت از او به رم وترور وی در این شهر بود و این كار كرد. پتولمی به دعوت كالیگولا برای یك دیدار دوستانه وارد رم شد و ۱۵ اكتبر سال ۴۰ میلادی در این شهر طبق نقشه قبلی كالیگولا ترور شد و از میان رفت.
با این جنایت، نگرانی كالیگولا از جانب موریتانیا بر طرف نشد، زیرا مردم موریتانیا كه پی به واقعیت قتل برده بودند یك ژنرال موریتانیائی به نام « ادمون » را كه شهرت به دشمنی با رومی ها داشت به جانشینی پتولمی برگزیدند و وارد جنگی با رومیان شدند كه مدتها ادامه داشت.
كالیگولا كه نام واقعی اش جرمانیكوس بود و به علت پوشیدن چكمه كوتاه به كالیگولا معروف شده بود پس از به اجرا در آوردن نقشه ترور پتولمی، یك مرد دیگر را كه از او بدگویی كرده بود زبان برید و بر مخالفان داخلی خود افزود به گونه ای كه سه ماه بعد اورا ترور كردند.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید