پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

برخی دیگر از رویدادهای ۱۵ اکتبر


● ۱۵۵۲: ایوان چهارم معروف به «مخوف = گروزنی» نخستین تزار روسیه منطقه كازان را كه در دست تاتارها بود تصرف و ضمیمه قلمرو خود كرد.
● ۱۸۴۴: «فردریك نیچه» فیلسوف و نویسنده آلمانی و مولف «چنین گفت زرتشت» به دنیا آمد.برخی اورا ضد یهود و نیز معتقد به برتری نژاد آرین می دانند. نیچه در بیست و پنجم اوت سال ۱۹۰۰ در ۵۶ سالگی درگذشت. این فیلسوف آلمانی و نویسنده كتابهای «تولد تراژدی»، «چنین گفت زرتشت» و «آن سوی خوب و بد» تمدن بورژوازی غرب را رد كرد و آن را منحط خواند. وی كه یك مورالیست بود فرضیه انسانهای توانا (سوپرمن) را مطرح ساخت كه بعدا مورد توجه نازیهای آلمان قرار گرفت و به آن استناد می كردند.
● ۱۹۴۶: هرمان گورینگ از مقامات برجسته دولت حزب نازی آلمان و نزدیكان هیتلر كه در دادگاه فاتحان جنگ جهانی دوم محكوم شده بود در زندان با خوردن سم خودكشی كرد
● ۱۹۶۵: صدها هزار آمریكایی در شهرهای این كشور برضد ادامه جنگ ویتنام دست به راهپیمایی و اعتراض زدند. چهل سال بعد در ۱۴ اكتبر ۲۰۰۵ اعلام شد كه تایید جورج بوش رئیس جمهوری این كشور از سوی مردم این كشور، به دلیل ادامه دادن اشغال نظامی عراق به ۳۹ درصد كاهش یافته است.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید