سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

این شهر لجام گسیخته


این شهر لجام گسیخته
فرض اینكه تهران محدود شود یا جمعیت آن كنترل شود و یا با تصویب طرح های متعدد باز دارنده و محدودیتی بتوان جلوی رشد آن را گرفت كمی اغراق آمیز به نظر می رسد.
اگرچه تلاش چند دهه مدیران مختلف شهری و اقدامات اساسی در آن توانسته چهره این شهر را اندكی بهتر كند، اما در واقع این شهر لجام گسیخته هر روز با مشكلی جدید رو به رو است و برای حل آن به اتخاذ راه های پیچیده و سخت نیازمند است.
بعد از گذشت سالها از اقدامات خوب و ناگوار مدیران مختلف شهری در طول تقریبا صد سال از عمر شهرداری، این شهر عریض و طویل تر شده است. شاید وقت آن رسیده كه دیگر خیال خوش تهران تحت كنترل و در چارچوب تصمیمات مدیران را فراموش كنیم و از خواب خرگوشی بر خیزیم و تهران را همانگونه كه در طول این یك قرن دیده ایم بپذیریم و رویای محدود كردن و كنترل آن را كه واهی است به فراموشی بسپاریم. تهران در هیچ دوره و شرایطی نتوانسته تحت اداره و كنترل هیچ مدیری به حركتی بایسته و جامع دست یابد. اگرچه برای اولین بار در سالهای ۴۵ طرحی با عنوان طرح جامع تهران به عنوان یك ایده به بار نشست و خیلی زود عده ای از متخصصان گرد هم آمدند تا برای ایران سال ۱۳۷۵ برنامه ریزی كنند، كه اتفاقاً اجرای این طرح بستری برای اداره تهران در طول سالها قرار گرفت و تا به امروز هم برخی از مفاد آن مورد توجه مدیران شهری است، اما این واقعیت كه تهران در طول سالهای اجرای این طرح از چارچوب های مشخص شده برنامه جامع فراتر رفت و باعث شد تا اهداف طرحی كه روزگاری با دقت تمام برنامه ریزی شده بود و به عنوان منشور اداره پایتخت تلقی می شد محقق نشود.
شیوه مدیریتی این شهر باید مبتنی بر نیاز شهروندان باشد. نه تنها آنچه كه مدیران از آن به عنوان طرح های جامع و تفصیلی یاد می كنند. مردمی كه در این شهر هشت میلیون نفری زندگی می كنند در واقع علاوه بر نیاز های كلان در وهله اول به امور ابتدایی و اولیه شهر نشینی نیازمندند. مردمی كه حتی از ابتدایی ترین خدمات شهری بی بهره اند . شاید برای این مردم سخن گفتن از برنامه های كلان تا اندازه ای بی معنا باشد. بنابر این باید این شهر آنگونه كه مردم آن می خواهند اداره شود و دست از تئوری بافی هایی كه سالها این شهر را پشت دروازه های پیشرفت نگه داشته برداریم.مدیریت شهری در طول چند سال اخیر، توانسته با تكیه بر نظر شهروندان و با راه اندازی سیستم های ارتباطی جدید، گام جدیدی در اداره پایتخت بردارد.در واقع این اقدام مدیریت جدید شهرداری، اداره شهر، به وسیله خود مردم است. شهری كه از مردم اش، برای حركت به سوی آینده ایده می گیرد و براساس نظر آنان اداره می شود.
منبع : همشهری


همچنین مشاهده کنید