جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

داستان نگار کمونیست که برای گرفتن جایزه و کسب شهرت نمی نوشت (در این روز ۱۸ اکتبر)


«مانوئل واسكوئز مونتالبان Manuel Vazquez Montalban» نویسنده كمونیست اسپانیایی ۱۸ اكتبر ۲۰۰۳ در سر راه بازگشت از سیدنی استرالیا به مادرید در فرودگاه بانكوك دچار حمله قلبی شد و در ۶۴ سالگی در گذشت. وی برای ایراد چند سخنرانی ادبی ـ سیاسی به استرالیا رفته بود و هواپیما به منظور پیاده و سوار كردن مسافر در بانكوك فرود آمده بود.
با این كه وی از مخالفان بازگشت سلطنت به اسپانیا بود، كارلوس پادشاه اسپانیا ضمن صدور اعلامیه ای از درگذشت وی ابراز تاسف كرد و دولت اسپانیا آن را یك ضایعه ملی خواند.
مونتالبان از مبارزان بر ضد دیكتاتوری فرانكو بود و به همین سبب سه سال از عمر خود را در زندان سپری كرده بود. وی علاوه بر داستان و نمایشنامه، مقاله سیاسی هم می نوشت و گهگاه نیز شعر می سرود.
مونتالبان در سریال نویسی و نگارش داستانهای پلیسی استاد بود. یك سریال او مجموعه ای ۲۰ جلدی شده بود. او خالق داستان پلیس معروف «پپه كارالهو» است كه به صورت فیلمی پربیننده درآمده است. مونتالبان برنده جوائز و مدالهای ادبی بسیار شده بود از جمله جوائز ادبی آمریكای لاتین، جامعه اروپا و جایزه ملی ادبیات اسپانیا. وی حاضر نشد فرم بررسی كتابهایش را برای كمیته نوبل پر كند و گفته بود كه این عقیده خود را كه این كمیته راسا باید كتابها را جمع آوری و مطالعه كند تغییر نمی دهد و برای دریافت جایزه گدایی نمی كند. وی با فرستادن كتاب ها و انواع توصیه و تشبث و توسل به این و آن برای بردن جایزه شدیدا مخالف بود.
مونتالبان در خاطراتش نوشته است به این جهت پلیسی نویسی می كرد كه ضمن داستان پلیسی آسانتر می توان همه مفاسد جامعه و دشواری های مردم را منعكس ساخت و منشا خدمت و اصلاحات شد. داستان های معروف او عبارتند از: قتل در كمیته مركزی، دریاهای جنوب، بانكوك، مرگ المپیك، ال پریمیو و ....
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید