شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

ایمنی مواد غذایی


مسئله ای برای همه:
برای جلوگیری از بروز مسمومیتهای غذایی که به وسیله باکتریهای مضر ایجاد می شود ، باید مواد غذایی به طور صحیح ، نگهداری و محافظت شوند . به علاوه به منظور حفظ ایمنی مواد غذایی باید قوانینی برای نظارت بر فعالیت کارخانه های مواد غذایی ، فروشگاهها و رستورانها وضع شود و موارد زیر مورد توجه قرار گیرد :
سرد نگهداشتن اجباری بسیاری از مواد غذایی ( مانند گوشت ، ماهی و لبنیات ) برای کاهش سرعت تکثیر باکتریها .
اعمال فشار بر کارخانه های مواد غذایی ، فروشگاهها و رستورانهایی که مواد غذایی را به اندازه کافی ، خنک یا پاکیزه نگهداری نمی کنند .
ذکر تاریخ مصرف برای مواد غذایی فاسد شدنی .
پس از خرید مواد غذایی باید مراقب باشید تا مسمومیت غذایی رخ ندهد . از هنگام انتخاب مواد غذایی در فروشگاه تا نگهداری و پخت آنها کارهای زیادی باید انجام شود .
خرید مواد غذایی:
تاریخ مصرف را کنترل کنید . تاریخ مصرف در روی بسته مواد غذایی فاسد شدنی ذکر میشود و مدت زمانی را که ماده غذایی ،‌ قابل خوردن است ، مشخص می کند .
شما نمی توانید از ظاهر یا بوی غذا از سالم بودن آن مطمئن شوید .
اگر ماده غذایی قبل از انقضای تاریخ مصرف ، خورده و یا منجمد نشود ( در صورتی که قابل انجماد باشد ) آن را دور بریزید .
برچسب روی بسته بندی بعضی از مواد غذایی حاوی دستوراتی است که اگر به آنها عمل نشود ، مواد غذایی را نمی توان حتی تا زمان تاریخ مصرف هم به خوبی محافظت کرد .
فروش مواد غذایی پس از انقضای تاریخ مصرف غیرقانونی است .
در مورد تخم مرغ باید عبارت « بهتر است تا قبل از تاریخ ... مصرف شود » روی بسته بندی آن ذکر شود .
در خرید از فروشگاههایی که در آنها بهداشت به طور کامل رعایت نمی شود بیشتر دقت کنید .
در مورد غذاهایی که در یخچال یا فریزر نگهداری می شوند ،‌ باید دقت کرد که بیش از حد انباشته نشوند تا سرمای کافی به تمام بسته ها برسد .
از خرید بسته های آسیب دیده اجتناب کنید .
از فروشگاههایی که گوشت خام و پخته را جدا از هم نگهداری نمی کنند ، خرید نکنید .
فروشنده باید پس از جا به جا کردن مواد غذایی خام ،‌ دستهای خود را کاملاً بشوید و سپس به غذاهای پخته دست بزند .
سعی کنید غذاهای سرد یا منجمد شده را آخر از همه خریداری کنید .
حمل مواد غذایی به خانه:
تکه های مرغ و گوشت خام را به طور کامل و جداگانه بسته بندی کنید ، به ترتیبی که نتوانند با مواد غذایی دیگر تماس داشته باشند .
مواد غذایی خام را جدا از غذاهای آماده بسته بندی کنید .
مواد غذایی سرد یا منجمد شده را با هم ترجیحاً در یک محفظه خنک قرار دهید و هر چه سریعتر آنها را به یخچال یا فریزر منتقل کنید . قرار دادن چنین موادی در محل کار یا اتومبیل گرم و یا حتی حمل آنها به مدت یک ساعت در طی خرید می تواند دمای آنها را افزایش دهد و باعث ازدیاد تعداد باکتریها شود .
اگر مواد غذایی سرد شده را نمی توانید بسرعت به خانه منتقل کنید ، یک محفظه عایق ( یخدان ) به شما کمک می کند تا آنها را در دمای مناسب نگهداری کنید . اگر با اتومبیل خرید می کنید ، کشیدن یک پتوی تمیز روی بسته های مواد غذایی سرد یا منجمد شده به طور موقت به عایق کردن آنها کمک می کند .
منبع : واحد مرکزی خبر


همچنین مشاهده کنید