پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

بررسی مقایسه ای چای سبز و سیاه


بررسی مقایسه ای چای سبز و سیاه
بنا بر آخرین تحقیقات ، به شما توصیه می کنیم که مصرف چای روزانه خود را به ۶ فنجان برسانید تا از خواص قابل توجه آن برای سلامتی ، که شامل کاهش خطر بیماریهای قلبی و انواع خاصی از سرطان است ، بهره مند شوید و خبر خوش این است که « چای سیاه » شما درست به اندازه « چای سبز » این محبوب متعصبین تندرستی و بسیار بیش از چای های گیاهی برایتان مفید است .
چای سیاه و چای سبز:
« چای سیاه » که در جهان غرب پرطرفدار است ، از برگهای « سرگل » که پلاسانده ، غلتانیده و خشک شده است ، درست می شود . « چای سبز » از سرگلهای تازه تهیه می شود . پزشکان اغلب چای سبز را سالمتر از چای دم کشیده ، می دانند .
بیشتر به این علت که میزان « کافئین » آن کمتر است . اما بررسیها در چند سال اخیر نشان داده است که میزان « آنتی اکسیدانها » - ترکیباتی که به بدن در جنگ بر ضدمولکولهای مضری به نام رادیکال کمک می کنند - در چای سیاه و سبز برابر است . رادیکالها در بروز امراض خطرناکی نظیر بیماریهای عروق قلب و انواعی از سرطان ، مثل تومورهای ریه و روده ،‌ نقش بسیار دارند . رادیکالهای آزاد زیادی بر اثر مصرف دخانیات ، آلودگی هوا ، قرار گرفتن در معرض نور خورشید وعوامل دیگر در بدن به وجود می آیند .
نقش چای در مبارزه با بیماریها :
آنتی اکسیدانهای موجود در چای « فلاوونوئید » هستند ؛ ترکیباتی قوی که به باور دانشمندان در مبارزه با بیماریها مؤثرند . برخی محققان معتقدند که آنتی اکسیدانهای چای از آنتی اکسیدانهای میوه و سبزیجات نیرومندتر ند . یک فنجان چای تقریباً حاوی ۲۰۰ میلی گرم فلاوونوئید است . نوشیدن سه فنجان چای در روز به غلظت فلاوونوئید در خون به میزان ۲۵ درصد می افزاید .
چای همچنین حاوی فیتوکمیکالها است که در آخرین بررسیها به عنوان عامل احتمالی جلوگیری از رشد تومورهای سرطانی مطرح شده اند . تحقیقات پیشرفته ای در مورد توانایی چای در مبارزه با بیماریهای قلب نیز انجام شده است . نتایج یک بررسی در آمریکا نشان داده است که خطر بروز حملات قلبی در کسانی که روزانه یک چند فنجان چای می نوشند ، نصف کسانی که چای مصرف نمی کنند .
چای ، منبع غنی املاح مفید و ویتامین ها:
چای ، سیاه و سبز هر دو منابع غنی پتاسیم ، منگنز و نیز و ویتامین هایی مانند ویتامین A که خواص ایمنی دارد ، ویتامین B۶ که در سوخت و ساز بدن نقش حیاتی دارد و ویتامین B۱ و ‌‌B۲ که برای آزاد سازی انرژی از غذا ضروری هستند ، می باشند . پتاسیم نقش مهمی در حفظ ضربان طبیعی قلب دارد ، اعصاب و ماهیچه ها را قادر به فعالیت می سازد و میزان مایعات درون سلولی را تنظیم می کند . منگنز برای رشد استخوانها و کل بدن ضروری است و ۵ تا ۶ فنجان چای ۴۵٪ از نیاز ما به این ماده را تأمین می کند .
آیا کافئین چای مضر است ؟
چای سیاه در گذشته به دلیل میزان بالای کافئین شهرت نامطلوبی پیدا کدره بود بنابر یک باور عامیانه کافئین آن بیش از کافئین قهوه است . ولی حقیقت این است که یک فنجان ۲۰۰ میلی لیتری چای محتوی ۴۰ میلی گرم کافئین است ، در حالی که این میزان در یک فنجان قهوه فوری معمولی ۶۰ میلی گرم و در مورد قهوه از صافی رد شده ۱۵۰ میلی گرم است .
چگونه و چقدر چای بنوشیم ؟
متخصصان تغذیه مصرف کمتر از ۳۰۰ میلی گرم کافئین در روز را مجاز می دانند ، که به ما اجازه نوشیدن چندین فنجان چای را می دهد . البته باید به یاد داشته باشیم که ماکافئین را از خوردن شکلات ، نوشابه ها ، داروهای سرماخوردگی و مسکن ها نیز مصرف می کنیم .
بیشتر پزشکان نوشیدن چهار تا شش فنجان چای در روز را توصیه می کنند . بهتر آن است که از صرف چای در ضمن وعده های غذایی خودداری کنیم ، زیرا ممکن است مانع جذب آهن شود . چای برای کسانی که تحمل نوشیدن هشت لیوان آب در روز را ندارند خاصیت دیگری هم دارد .از آنجایی که مدرملایمی است ، یک راه عالی برای افزایش میزان مصرف مایعات است .
منبع : واحد مرکزی خبر


همچنین مشاهده کنید