سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

صدا؟ بی صدا!


صدا؟ بی صدا!
آلودگی صوتی در عصر تكنولوژی به عنوان شایعترین علت كاهش شنوایی عصبی اكتسابی مطرح است.
این بیماری هنگامی كه به گوش آسیب می رساند دیگر قابل درمان نیست. همه كسانی كه در معرض آلودگی صوتی قرار دارند به نوعی دچار مشكلات صوتی هستند اما زمانی متوجه بیماری خود می شوند كه بیماری آنها به مرحله ای رسیده كه دیگر قابل برگشت نیست.
اصولاً سر و صدای زیاد و آلودگی صوتی نوعی عامل استرس زای بیولوژیك است كه نه تنها بر سیستم شنوایی بلكه بر كل بدن انسان تاثیر می گذارد. اغلب افراد به گونه ای به سر و صدا عادت كرده و ناراحتی ناشی از آن را چندان احساس نمی كنند، در حالیكه اگر نسبت به این مسئله آگاهی پیدا كنند سعی در محافظت و مراقبت خود و خانواده شان در برابر سر و صدای محیط اطراف خواهند نمود.
آلودگی صوتی تنها به اصوات قابل شنیدن توسط انسان محدود نمی شود بلكه پاره ای از این گونه امواج وجود دارند كه ماورای صوت بوده و قادرند به مایع سلولی راه یابند و ضایعاتی را در آن ایجاد كنند. این اصوات می توانند به راحتی تعدادی از سلولها بویژه گلبولهای قرمز خون را بتركانند و برای فیزیولوژیك بدن انسان ها و سایر جانوران، مشكلات جدی به وجود بیاورند.
بدین صورت كه باعث تحریك سیستم اعصاب مركزی، تاثیر بر سیستم غده هیپوفیز و آدرنال، ایجاد اختلالات هورمونی و عدم سلامت می شود و هنگامی كه باعث كاهش شنوایی شود، شخص نمی تواند به راحتی با افراد جامعه ارتباط برقرار كند و این خود باعث كاهش كیفیت زندگی و سلامت روانی او می شود و باری را بر دوش اجتماع و جامعه می گذارد.
متاسفانه آلودگی صوتی به علت ناملموس بودن، مورد بی توجهی افكار عمومی قرار می گیرد تا جایی كه اكثر افراد، شنیدن صداهای غیر استاندارد و تحمل آلودگی صوتی را یكی از خصایص و ویژگیهای زندگی در كلانشهرها می دانند. با توجه به اصل پنجاهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، حفاظت محیط زیست كه نسل امروز و نسلهای بعد باید در آن حیات اجتماعی روبه رشدی داشته باشند، وظیفه عمومی تلقی می شود و از این رو فعالیت های اقتصادی و غیر آن كه با آلودگی محیط زیست یا تخریب غیرقابل جبران آن ملازمه پیدا كند، ممنوع است.
با این شرایط، باید پرسید آیا اصل پنجاهم قانون اساسی مورد توجه مردم و مسئولین امر قرار گرفته یا نه؟ و اگر اخباری مبنی بر اعلام فهرست ۵۴۲ نقطه خارج از حد استاندارد آلودگی صوتی در تهران منتشر می شود، نشانه چیست؟
این وضعیت، نشانه هشداری است برای همه كه شهر تهران از لحاظ آلودگی صوتی در شرایط بسیار نابسامانی و در حد هشدار یا فوق بحرانی قرار گرفته است.
منبع : همشهری


همچنین مشاهده کنید