جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

روش مبارزه با پوکی استخوان


روش مبارزه با پوکی استخوان
پیرامون تغذیه مناسب و روش های صحیح غذا خوردن همواره به این مطلب می رسیم كه چه چیزهایی باید بخوریم بسیاری از ما به این موضوع واقف هستیم، اما به آن عمل نمی كنیم در صورتی كه اگر تغذیه صحیح و كامل و در جهت جذب ویتامین ها باشد ما را به سمت سلامتی و نشاط هر چه بیشتر سوق می دهد. رعایت این موارد به تحكیم اسكلت بندی و محكم شدن استخوان ها كمك می كند و برای سالها بی دغدغه می توان به زندگی ادامه داد.
یكی از ویتامین هایی كه به فعل و انفعالات درونی استخوان ها كمك می كند ویتامینِ D است. ویتامین D به جذب كلسیم و هضم غذا كمك نموده و باعث حركت كلسیم در جریان خون و سپس استخوان ها می شود، همچنین به كلیه ها نیز كمك می كند تا كلسیم اضافی در بدن را با ادرار دفع كنند.
یكی از منابعی كه ویتامین D تولید می كند نور خورشید است. به منظور بهره گیری از این منبع كامل می بایست در هفته سه بار به مدت ۱۵-۱۰ دقیقه دست ها و صورت را در معرض نور خورشید قرار داد. البته برای جلوگیری از سرطان پوست قبل از این عمل حتماً باید از كرم های ضد آفتاب استفاده كرد. از دیگر منابع مغذی ویتامین D زرده تخم مرغ، ماهی و جگر است. این ویتامین را اغلب به شیر و مارگارین نیز اضافه می كنند.
متأسفانه با بالا رفتن سن، توانایی بدن در تولید ویتامین D كاهش می یابد. به علاوه عملكرد كلیه ها نیز مختل شده و قدرت جذب ویتامین D نیز كاهش می یابد به همین دلیل پیشنهاد می شود افرادی كه بالای ۶۰ سال دارند حتماً از ویتامین D مصنوعی استفاده كنند.(قرص های حاوی این ویتامین)
●منابع مهم تغذیه استخوان ها
منیزیم: به حد وفور در گیاهان دریایی، حبوبات، سویا، غلات، برنج و مغزها یافت می شود.
▪فسفر: زرده تخم مرغ، گوشت طیور، ماهی، حبوبات، غلات و مغزها.
▪پتاسیم: شیر، ماست، گوشت، ماهی، طیور و مخصوصاً مقادیر سرشاری در میوه ها و سبزیجات مانند پرتقال، موز و سیب زمینی وجود دارد.
سبزیجات، میوه ها و مركبات مخصوصاً توت فرنگی، انبه، طالبی، فلفل سبز و قرمز و كلم بروكلی.
▪روی: غذاهای دریایی، گوشت، تخم مرغ، مغزها، غلات و جوانه یونجه.
منبع: ISL Cosultig co.
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید