پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

کریستین یوهان هاینریش هاینه


کریستین یوهان هاینریش هاینه
کریستین یوهان هاینریش هاینه (متولد: ۱۳ دسامبر ۱۷۹۷ در دوسلدورف؛ درگذشت: ۱۷ فوریه ۱۸۵۶ در پاریس)، یکی از مشهورترین شاعران و خبرنگاران آلمانی در سده ۱۹ (میلادی) بود.
● زندگی
هاینه در یک خانواده آسیمیله شده یهودی در دوسلدرف متولد شد و زندگی حرفه‌ای خود را با تحصیل در رشته حقوق در دانشگاه‌های گوتینگن، بن و برلین آغاز کرد. بعدها ولی به ادبیات بیشتر علاقه‌مندی پیدا کرد و با این وجود، تحصیلاتش در رشته حقوق را سال ۱۸۲۵ به پایان رسانید. در همین زمان نیز او از یهودیت به مسیحیت پروتستانی گروید، زیرا قبل از همه، در آلمان و اروپا عقاید فاشیستی ضدیهودیت (anti-semitism) در حال رشد بود.
هاینه سال ۱۸۳۱،آلمان را به قصد پاریس ترک کرد و تا پایان عمرش، زندگی خود را در پایتخت فرانسه گذرانید. در فرانسه او با نظریه‌پردازان سوسیالیسم ابتدایی (Utopian socialism) از جمله کونت ساینت-سیمون همکار شد. انتقاد سیاسی او همچنین با نام «آلمان، یک داستان زمستانی» از طرف کارل مارکس در روزنامه فوروِرتس (Vorwärts) به چاپ رسید.
● آثار ادبی
هاینه بیشتر به خاطر اشعار غنایی‌اش مشهور شده است. او درضمن همزمان، شاعر رومانتیسیسم نیز بود. آثار او یکی از پر ترجمه‌ترین نوشتارها در ادبیات آلمانی به شمار می‌روند. آثار مشهور ادبی او عبارت هستند از:
۱ـ سوگ‌نامه‌ها همراه با قسمتهای غنایی ( قسمتی از آن آلمانسور) (Tragödien nebst einem lyrischen Intermezzo )، ۱۸۲۳
۲ـ تصویرهای سفر (Reisebilder)، ۱۸۲۶-۱۸۳۱
۳ـ کتاب سروده‌ها (Buch der Lieder )، ۱۸۲۷
۴ـ مدرسه رومانتیک ( Die romantische Schule )، ۱۸۳۶
۵ـ رابیِ باخاراخ (Der Rabbi von Bacharach)، ۱۸۴۰
۶ـ آلمان، یک داستان زمستانی (Deutschland. Ein Wintermärchen)، ۱۸۴۴
۷ـ هنگام به قدرت رسیدن نئونازیسم و سوزاندن کتابها در برلین سال ۱۹۳۳، در میان نوشتارهای سوخته شده ، «آلمانسور» نوشته هاینریش هاینه نیز وجود داشت، که در آن نوشته شده بود:
این فقط یک ابتدا است. آنجا که کتابها را می‌سوزانند، انسانها را نیز خواهند سوزاند.
آلمانسور، ۱۸۲۱، آیه ۲۴۳
منابع
ویکی‌پدیای انگلیسی
ویکی‌پدیای آلمانی
منبع : ویکی پدیا


همچنین مشاهده کنید