جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

۹ آبان ـ ۳۱ اکتبر ـ روزی که «جان فینی» روزنامه نگار افشاگر دیده از جهان فروبست


سی ام اكتبر پارسال (سال میلادی ۲۰۰۴) «جان فینی» استاد روزنامه نگاری دانشگاه جورج تاون، یكی از دبیران سابق خبر در نیویورك تایمز و خبر نگار اسبق یونایتدپرس اینترنشنال و از روزنامه نگاران معروف قرن بیستم در ۸۰ سالگی درگذشت.
دو نمونه از دهها افشاگری او كه در تاریخ مطبوعات آمده و مسیر تاریخ را تغییر داده و نتایج بزرگ داشته است از این قرارند:
افشا گری «فینی» دراین باره كه حمله ناوچه های ویتنام شمالی به دو ناوشكن آمریكایی در خلیج تونكن كه بهانه بمباران ویتنام شمالی و گسترش جنگ ویتنام قرار گرفت؛ ساخته و پرداخته و نقشه كاخ سفید بود. این افشا گری باعث تظاهرات عمومی در آمریكا و اعتراض برخی سناتورها شد به گونه ای كه لیندن جانسون رئیس جمهوری وقت از نامزد شدن مجدد در انتخابات سال ۱۹۶۸ صرف نظر كرد.
افشاگری چشمگیر دیگر فینی این بود كه متوجه روابط پنهانی مشاوران علمی ـ فنی كاخ سفید با كارخانه های سازنده اسلحه شد. وی در چند گزارش، با ذكر نام و جزئیات كار شرح داد كه این دسته از مشاوران كاخ سفید چگونه پس از قبولاندن طرحهای خود به دولت، به استخدام كمپانی های بزرگ اسلحه سازی درآمده بودند. وی در گزارشهایش ثابت كرده بود كه این كارخانه ها قبلا این مشاوران را درجریان طرحهای پر هزینه و سودآور خود قرار می دادند و اینان این طرحها را به رئیس جمهوری و شورای امنیت ملی می قبولاندند.
جان فینی كار مطبوعاتی را از سال ۱۹۴۷ پس از گرفتن مدرك روزنامه نگاری از دانشگاه «ییل» آغاز كرده بود. وی پس از چند سال خبرنگاری، سردبیر یك روزنامه محلی در منطقه نیو اینگلند آمریكا شده بود كه یك روز به طور غیر منتظره كناره گیری خود را به صاحب روزنامه داد و در مقاله خداحافظی با خوانندگان نوشت: از نظر او روزنامه گاری چیزی جز خبرنگاری و دنبال كردن رویدادها و كشف حقایق نمی تواند باشد و او خودش را فریب داده بود كه سردبیر شده بود. سردبیری كار یك روزنامه نگار فعال نیست.
«جان» سپس به استخدام یونایتدپرس در آمد. كارهای او در این خبرگزاری باعث جلب نظر «رستون» شد و او را به نیویورك تایمز برد كه ۳۰ سال در آنجا بود. سپس دانشگاه جورج تاون وی را دعوت به تدریس روزنامه نگاری كرد و به این كار را تا چند ماه پیش از فوت از بیماری سرطان ادامه داده بود.
«فینی» در عین حال مولف چند كتاب سیاسی است. او درباره گسترش ساخت سلاحهای اتمی پیش بینی كرده است كه زود و یا دیر، ملل دیگر به آن دست خواهند یافت. در زمینه مسابقه تسلیحاتی نوشته است: سلاحهای اتمی، موشكی و تكنولوژی فضایی بوده اند كه از یك جنگ بزرگ دیگر در جهان جلوگیری كردند نه تدابیر دولتمردان و سازمانهای جهانی و در صدرشان سازمان ملل (بی خاصیت).
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید