پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

نقش تغذیه در شکستن زنجیره پیشرفت بیماری های مزمن


نقش تغذیه در شکستن زنجیره پیشرفت بیماری های مزمن
غالباً پیشرفت بیماریهای مزمن در میان سالی و سنین پیری مانند زنجیری است که حاصل تجمع مشکلات در طول زمان است . این موضوع بر عملکرد سلولهای بدن اثرات مخرب دارد . هر حلقه ای که به این زنجیره اضافه شود ضربه ای را به عملکرد سلولی وارد کرده و نهایتاً خطر پیشروی بیماری مزمن را افزایش می دهد . تجارب قبلی نشان داده است عادات غذائی مطلوب می تواند این زنجیره را بشکند .
بر این اساس نقش عوامل زیر قطعی است :
▪ حفظ وزن مطلوب و تثبیت آن ، طی بزرگسالی می تواند امید به زندگی را افزایش دهد .
▪ کاهش مصرف چربیهای اشباع و کلسترول و افزایش مصرف میوه و سبزی می تواند سبب کندی یا پیشگیری از بیماری سختی رگها ( آترواسکلروز ) شود .
▪ مصرف مقدار مناسبی از کلسیم و ویتامین D و داشتن فعالیت بدنی منظم در بزرگسالی می تواند سبب پیشگیری ، به تعویق انداختن یا کم شدن شدت پوکی استخوان ( استئوپروز) شود . مصرف فیبر به مقدار کافی ( ۲۰ تا ۳۵ گرم در روز ) می تواند سبب کاهش خطر پیشروی دیابت و سرطان روده بزرگ شود .
▪ مصرف مقدار مناسبی از میوه ها و سبزیها سبب به تأخیر افتادن یا پیشگیری از پیشرفت برخی از انواع سرطانها و تارشدن عدسی چشم ( کاتاراکت ) می شود . وضعیت سلامت بالغین لزوماً وابسته به سن نیست بلکه در هر سنی می تواند قابل تغییر به وضعیت بهتر یا بدتر باشد .
منبع : واحد مرکزی خبر


همچنین مشاهده کنید