سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

عوارض مصرف ناکافی کلسیم


عوارض مصرف ناکافی کلسیم
در بین مواد ضروری برای رشد بدن، كلسیم از همه مهمتر است. كلسیم فراوان ترین ماده معدنی است كه در بدن یافت می شود. ۹۹ درصد از كلسیم موجود در بدن كه تقریباً معادل یك كیلوگرم است، در استخوان ها و دندان ها وجود دارد و بقیه آن در دیگر نواحی بدن پراكنده است. كلسیم علاوه بر نقش مفیدی كه در تقویت و استحكام استخوان ها و دندان ها دارد، در تنظیم عملكرد دیگر سیستم های بدن نیز موثر است، انقباض و انبساط ماهیچه ها را تنظیم می كند، سبب بهبود عملكرد مغز و قلب می شود، فشار خون را كنترل می نماید و نیز به انعقاد خون كمك می كند.
• منابع كلسیم
شناخته شده ترین منبع كلسیم شیر و فرآورده های آن ماست و پنیر است.
هر لیوان شیر، ۳۰۰ میلی گرم كلسیم دارد و به همین دلیل قادر است یك سوم نیاز روزانه بدن به كلسیم را تامین نماید. منابع كلسیم تنها به لبنیات محدود نمی شود. شما می توانید میزان كلسیم مورد نیاز خود را از طریق مصرف سبزیجات سبز نظیر اسفناج و انواع كلم، نخود سبز، چغندر، هویج، لوبیا، تخم مرغ، برنج، آرد سویا، گندم، فندق و بادام به دست آورید. به علاوه اینكه ماهی نیز منبع قابل توجهی از كلسیم به شمار می رود.نیاز روزانه بدن به كلسیم در افراد مختلف متفاوت است. این مقدار در افراد معمولی ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ میلی گرم است. حال آنكه زنان باردار و شیرده به دلیل اینكه حدود ۲۵۰ میلی گرم از كلسیم روزانه را صرف تغذیه جنین و تامین شیر می كنند، بیش از این مقدار به كلسیم نیاز دارند.زنان یائسه نیز از این قائده مستثنی نیستند. مصرف كلسیم از آنجا كه بیشترین تاثیر را بر استحكام استخوان ها و جلوگیری از پوكی استخوان در سنین پیری دارد، بسیار توصیه می شود.جذب كلسیم: مهمترین عامل در جذب كلسیم ویتامین D است. اگر می خواهید از مقادیر كلسیم كافی برخوردار شوید باید از منابع یا مولتی ویتامین های حاوی ویتامین D استفاده كنید و یا روزانه ۲۰ تا ۳۰ دقیقه در معرض تابش نور آفتاب قرار بگیرید. علاوه بر اینكه بایستی از رویارویی با مواردی كه موجب كاهش جذب كلسیم در بدن می شوند نظیر استرس، استعمال سیگار، مصرف الكل، افزایش مصرف كافئین و دوری از فعالیت های ورزشی پرهیز نمایید.توجه داشته باشید در میان منابع حاوی كلسیم، گندم به دلیل دارا بودن اسید فیتیك و اسفناج و چغندر به خاطر داشتن اگزالات قدرت جذب كمتری نسبت به شیر و فرآورده های آن دارند. پس بیش از هر چیز به نوشیدن شیر كه علاوه بر كلسیم مقادیر فراوانی ویتامین D دارد، اهمیت دهید.
موارد فوق را ساده و بی اهمیت نشمارید. كمبود كلسیم عوارضی دارد كه گاهاً جبران ناپذیر و غیرقابل بازگشت است. كمبود كلسیم در كودكی با راشیتیسم و در بزرگسالی با استئومالاسی و استئوبروز كه شایع ترین عامل شكنندگی استخوان در افراد مسن و زنان یائسه به شمار می رود، بروز می كند. عوارض دیگری نیز دارد كه از آن میان می توان به بی خوابی، گرفتگی عضلات، درد مفاصل، اگزما، تپش قلب و بی حسی در ناحیه بازو و پاها اشاره كرد.
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید