سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

خانم ها از مادرشان بپرسند


خانم ها از مادرشان بپرسند
اقدامات موثر: اطلاعاتی از وضعیت و مشكلات مادرتان در طول دوران بارداری می‌تواند به شما در پیشگیری از بسیاری از این مشكلات در بارداری‌های خودتان كمك كند به‌عنوان مثال با رعایت رژیم غذائی كم نمك و پرهیز از مصرف برخی غذاها می‌توانید احتمال بروز مسمومیت حاملگی را تا حد قابل ملاحظه كاهش داده یا از میان ببرید و همچنین با پوشیدن جوراب‌های ضدواریس مانع خونریزی رگ‌ها در پاهایتان شوید.
•آیا هیچ یك از اقوام نزدیك شما به سرطان سینه دچار شده اند؟
آیا می دانستید كه از هر ۹ زن یك نفر به سرطان سینه مبتلا می شود و داشتن مادر یا خواهری كه به سرطان سینه دچار شده باشد احتمال بروز آن در شخص را دو برابر افزایش می دهد؟ اما سن بروز سرطان سینه نیز عاملی بسیار مهم است. چنانچه مادر یا خواهر شما پیش از سن ۴۰ سالگی سرطان سینه گرفته باشند بیش از زمانی كه در هنگام ابتلا بیش از ۶۰ سال سن داشته باشند احتمال بروز آن را در شما افزایش می‌دهد.
اقدامات موثر: همواره به صورت ماهانه با خودآزمایی تغییرات احتمالی در سینه را تحت نظر داشته باشید. یك رژیم غذائی سالم را كه شامل سبزیجات و میوه فراوان باشد در پیش بگیرید و از ورزش غفلت نكنید. اگر چنین سابقه‌ای در خانواده شما وجود دارد وحشت نكنید زیرا وراثت تنها ۱۰ درصد از احتمال بروز سرطان سینه را دربرمی گیرد.
•آیا وزن مادرتان در حال حاضر خیلی بیشتر از وزن او در سنین ۲۰ سالگی است؟
شواهد بسیاری مبنی بر وراثتی بودن چاقی در خانواده‌ها وجود دارد. تحقیقات صورت گرفته در این زمینه نشان می‌دهند كه ۷۰ درصد از كودكانی كه هر دو والدینشان دچار چاقی هستند در آینده درگیر با مشكلات زیادی وزن خواهند بود. در مورد خانم‌ها در بسیاری از این موارد این چاقی پس از بارداری بروز می‌یابد. خانم‌هائی كه تا ۶ ماه پس از زایمان به وزن اولیه خود بازنگشته باشند اغلب این اضافه وزن را برای همیشه حفظ خواهند كرد.
اقدامات موثر: اگر شما جزء افرادی هستید كه از زمینه‌های وراثتی چاقی برخوردارند باید بیش از دیگران به رژیم غذایی خود توجه كنید. كلید رسیدن و حفظ یك وزن متعادل رعایت یك رژیم غذایی متعادل و سالم و انجام فعالیت‌های ورزشی و كافی است. نسبت به وزن خود مسئول باشید و اگر اضافه وزن دارید هر چه سریع تر نسبت به كاهش آن اقدام كنید.
•آیا قد مادرتان نسبت به سال‌های پیش كوتاه‌تر شده است؟
یك سوم زنان پس از یائسگی از پوكی استخوان رنج می‌برند. پوكی استخوان موجب نازك شدن بافت‌های استخوانی شده و احتمال بروز شكستگی‌های استخوان را افزایش می‌دهد. در پنج سال اول پس از یائسگی تراكم استخوان در زنان ممكن است از ۲ تا ۵ درصد كاهش یابد. افراد لاغر و به اصطلاح ریز استخوان بیشتر در معرض پوكی استخوان قرار دارند. از اولین نشانه‌های پوكی استخوان اغلب بروز شكستگی استخوان به دنبال یك حادثه ساده و كم اهمیت مثل ضربه‌های نه چندان شدید یا افتادن روی زمین صاف است. اگر مادر شما از پوكی استخوان رنج می‌برد یا در سنین ۶۰ یا ۷۰ سالگی دچار شكستگی استخوان لگن یا شكستگی‌های دیگر در حوادث ساده و ناچیز شده است احتمال ابتلای شما به پوكی استخوان سه برابر بیشتر از سایرین خواهد بود.
اقدامات موثر: اگرچه الگوی ژنتیكی شما بلندی و استحكام استخوان‌ها را تعیین می كند اما روش زندگی در طول عمرتان نیز می‌تواند این استحكام را افزایش یا كاهش دهد. از كشیدن سیگار بپرهیزید و از مصرف محصولات لبنی و دریافت كلسیم كافی در رژیم غذائی خود اطمینان حاصل كنید. میوه‌ها و سبزیجات تازه را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانید. حفظ فعالیت بدنی كافی نیز در این مورد از اهمیت خاصی برخوردار است. زنانی كه پس از ۵۰ سالگی فعالیت‌های بدنی و ورزش را متوقف می كنند ۸۴ درصد بیش از زنانی كه فعالیت بدنی دارند دچار پوسیدگی استخوان می‌شوند.
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید