پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

۱۲ آبان ـ ۳ نوامبر ـ زادروز « لوکان » شاعر و نویسنده لاتین در دوران باستان


ماركوس لوكانوس ( لوكان ) شاعر و نویسنده بزرگ دنیای لاتین در دوران باستان سوم نوامبر سال ۳۹ میلادی از پدر و مادری رومی در شهر كردوبا ( قرطبه ) اسپانیا به دنیا آمد . وی خواهر زاده « سنكا » فیلسوف برجسته آن زمان بود . لوكان از جوانی ساكن شهر رم شد. ده كتاب نظم و نثر از او به جای مانده است از جمله كتاب « در باره جنگ داخلی » كه شرح نزاع سزار و پمپی بر سر امپراتورشدن است . وی در این اثر خود، جاه طلبی و هزینه كردن جان مردم برای رسیدن به سود فردی را به طرزی عبرت آموزی سرزنش و محكوم كرده است.
بسیاری از مورخان را عقیده بر این است كه « استوار نویسی » با لوكان متولد شده است ؛ زیرا كه نوشته های وی عاری از لفاظی است و در بیان حقایق به ندرت فعل مجهول به كار برده و یا این كه « غیر مستقیم » نویسی كرده و به ملاحظه كاری پرداخته است.
لوكان كه به صراحت لهجه شهرت یافته بود ، نخست مورد علاقه و توجه نرون امپراتور وقت قرار گرفته بود ، ولی بعدا كه در مجالس و محافل بر ضد كار های نرون سخن گفت از چشم او افتاد و حتی متهم به مشاركت در توطئه برضد نرون شد و از میان
متهمان كه در ملاء عام اعدام شدند وی تنها فردی بود كه به او تكلیف خودكشی شد تا با بی احترامی مدفون نشود كه پذیرفت و خود راكشت. وی حاضر به انكار اتهام نشد ، ولی گفت كه با شخص نرون مخالفتی نداشته بلكه از كارهای او متنفر بوده است.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید