پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

از خودروهای اسطوره ای


از خودروهای اسطوره ای
آلتیكا، خودرویی است كه طراحی صنعتی آن به نوعی طراحی خودروهای آینده را نشان می دهد كه شاید سرآغازی برای اسطوره های صنعت خودرو در آینده باشد.
آلتیكا یك خودرو در كلاس جدید است كه از طرفی می توان آن را استیشن و از طرفی یك كوپه دانست.
طراحی جلو خودرو از مدل فولوئنس كه نشانگر طراحی دهه آینده رنو است، اقتباس شده است اما آنچه در این خودرو جالب توجه به نظر می رسد طراحی داخل آن است كه به گونه ای طراحی شده كه حداكثر استفاده از فضای داخلی می شود. از طرفی طراحی داخلی آن به گونه ای است كه سرنشینان، خود را در محیط اطراف حس می كنند. همچنین چراغ این خودرو به گونه ای طراحی شده كه توسط دیودهایی خاص براساس نور محیط و وضعیت جاده میزان نورشان را تنظیم می كنند.
داخل این خودرو و صندلی های آن قابلیت حركت چندگانه داشته، به گونه ای كه با خواباندن صندلی ها، خودرو به یك خودرو كار تغییر وضعیت می دهد.
طراحی پشت آمپر این خودرو نیز جدید و در نوع خود منحصر به فرد است به گونه ای كه هیچ عامل مكانیكی در آن استفاده نشده، بلكه این پشت آمپر یك صفحه از كریستال مایع است.
فرمان جلو آمپر و كنسول جلو نیز انعطاف پذیر است و بنا به خواست راننده و با بدن های مختلف حالت های گوناگونی به خود می گیرد.
موتور خودرو نیز از یك نوع دو لیتری۱۶سوپاپه است كه از طریق روش تزریق مستقیم دیزل و فیلتر جدید سبب رسیدن سطح آلاینده های این خودرو به استاندارد یورو۴ شده است.
قدرت موتور این خودرو۱۷۷اسب بخار و گشتاورآن۱۳۸۰ NM در دو هزار دور در دقیقه است.
این خودرو همچنین در فاصله زمانی ۷‎/۵ ثانیه سرعتش از صفر به ۱۰۰ كیلومتر بر ساعت می رسد. رینگ خودرو هم از نوع ۲۱ اینچی است.
نكته قابل توجه، وضعیت آیرودینامیكی این خودرو است كه سبب كاهش مصرف سوخت به دلیل مقاومت كمتر خودرو در مقابل جریان هوا می شود.
در محل تلاقی سقف و قسمت جلو نیز سیستمی كار گذاشته شده كه با فعال كردن یك جت هوا میزان آشفتگی و خلاء جریان در پشت خودرو را به حداقل می رساند و از این طریق وضعیت آیرودینامیك را افزایش می دهد.
منبع : روزنامه ابرار


همچنین مشاهده کنید