پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

بوی بد دهان را چگونه از بین ببریم


بوی بد دهان را چگونه از بین ببریم
بوی بد دهان میتواند سبب بروز مشکلات جدی در روابط اجتماعی شود و متاسفانه عده ای از بوی بد دهان خود آگاهی ندارند.
عامل اصلی بوی بد دهان یک نوع باکتری است که محل رشد آن در بزاق می باشد، این باکتری به دلایل مختلفی نظیر کثیفی دندان ها، مشکلات جهاز هاضمه و سیگار کشیدن در دهان فعال می شود. تحقیقات نشان می دهند ترکیبات سولفوری که از این باکتری آزاد می شود موجب بوی بد دهان میگردد.
مصرف مواد غذایی مخصوصی مانند سیر و پیاز نیز موجب بوی بد میشوند زیرا آنها شامل چربیهای تندی هستند که بوی ویژه ای داشته و به ریه انتقال پیدا می کنند که از طریق دهان بوی آنها به بیرون راه میابند.
شوینده های دهان ، قرص های نعناع و تولیداتی از این قبیل به طور موقت بوی بد دهان را از بین می برند اما بعضی از ترکیبات گیاهی می توانند تاثیر طولانی تری بر آن بگذارند.
دهان شویی که از گیاه جعفری تهیه شده است میتواند درمان خوبی برای بر طرف کردن بوی بد دهان باشد. جالب اینکه می توان به راحتی چنین شوینده ای را در منزل تولید کرد.
بدین ترتیب که مقداری از ساقه جوان جعفری را خرد کرده به اندازه یک قاشق چایخوری از آن را در دو لیوان آب جوشانده البته این مخلوط را باید بعد از سرد شدن صاف کرد و روزانه دو یا سه بار دهان را با آن شستشو داد.
برای از بین بردن میکروب ها و یا زخم های دهان نیز میتوان چند ساقه ریحان را جوید که این کار تنفس را هم معطر خواهد کرد. چای تهیه شده از دانه تخم شنبلیله نیز برای از بین بردن بوی بد دهان و بدن بسیار موثر است.
دارچین نیز معطر کننده خوبی برای تنفس است و دانه هل با عطر فوق العاده اش اگر برای یک چند لحظه جویده شود میتواند بوی بد را از بین ببرد. با جویدن تخم شوید نیز میتوان بوی بد دهان را تا حدودی از بین برد و همچنین افزودن زیره به غذا علاوه بر اینکه طعم خوبی به آن می دهد می تواند به از بین بردن بوی بد دهان کمک کند.
منبع : سایت فریا


همچنین مشاهده کنید