جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

زنان باردار ورزشکار کمتر دچار کمردرد می‌شوند


زنان باردار ورزشکار کمتر دچار کمردرد می‌شوند
حساس‌ترین و مهمترین دوران حیات یك زن، دوران بارداری است. در این دوران بدن زن تحت تغییرات فیزیولوژیكی، وضعیتی، هورمونی و روانی قرار می‌گیرد. تغییرات هورمونی باعث شل شدن مفاصل و لیگامنتها می‌شود. این افزایش شل شدگی مفصل، امكان آسیب مفصلی عضلانی را افزایش می‌دهد. كمر درد دوران بارداری از لحاظ تكنیكی مهم است.
۵۰ تا ۹۰ درصد زنان باردار، دچار كمردرد می‌شوند كه این میزان در بین زنان ورزشكار كمتر است. این مشكل در دوران بارداری به خاطر فرهنگ زندگی خاص،‌ دو چندان می‌شود و سطح فعالیت مادران به شدت كاهش می‌یابد. در نتیجه شاهد فراوانی درد كمر دوران بارداری در جامعه هستیم.
ورزش در دوران بارداری موجب تاخیر در بروز كمر درد و كاهش مدت زمانی كه فرد با درد كمر به سر می‌برد، می‌شود و همچنین افزایش درصد چربی در گروه كه تمرینات ورزشی داشته‌اند، كمتر بوده است. پیشرفت بارداری، كمر درد افزایش می‌یابد. اما این میزان در میان زنانی كه قبل از بارداری و به هنگام بارداری تمرینات ورزشی منظمی داشتند، كمتر است.
فواید انجام ورزش در طی این دوران بسیار زیاد است، ورزش باعث حفظ یا بهبود آمادگی جسمانی و حفظ تناسب زنان باردار شده و به علت افزایش جریان خون در بدن، مانع بروز عوارضی از قبیل ورم قوزك پا،‌ واریس وریدی می‌شود. طبق تحقیقی كه در سال ۱۹۹۲ انجام شده است، وزرش در دوران بارداری برای مادران و جنین بی ضرر است و زنانی كه قبل از
بارداری و حین بارداری ورزش كرده‌اند، افزایش وزن كمتر، تحمل درد بهتر و همچنین احساس بهتری از لحاظ عاطفی و جسمانی داشته‌اند.
منبع : وب سایت کودکانه


همچنین مشاهده کنید