جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

۲۴ آبان ـ ۱۵ نوامبر ـ درسی که باید از زندگی دکتر تایلور سازنده بمب های اتمی مینیاتوری گرفت


دكتر تئودور تیلور سازنده بمب های اتمی خیلی كوچك ، گلوله اتمی توپ و مین اتمی و نیز موتور اتمی برای سفینه های ستاره پیما در نوامبر ۲۰۰۴ در یك خانه سالمندان در مریلند آمریكا از بیماری عروق درگذشت. وی ۷۹ ساله بود. دكتر تیلور همه پیش بینی ها را كرده بود جز مردن در تنهایی و در خانه سالمندان كه به وجود كمبودها در این خانه ها اعتراض و شكوه شده است.
دكتر تیلور كه پس از نیم قرن فعالیت و اختراع در آزمایشگاه ملی اتمی آمریكا در لاس آلاموس بازنشسته شده بود در سالهای پایانی عمر و پیش از انتقال به خانه سالمندان به نوشتن كتاب پرداخته بود. وی در این كتابها نگرانی خود را از وقوف ناراضیان به رموز ساختن بمب های كوچك اتمی ( قابل حمل در جامه دان و كیف دستی ) و بكار گیری آنها توسط وسائلی نظیر خمپاره انداز عیان ساخته و از اختراع سلاحهای اتمی مینیاتوری ابراز پشیمانی كرده بود. وی گفته بود كه اگر این سلاحهای بسیار كوچك اتمی به دست عوامل ترور بیافتند و افراد با افكار آرناشیستی بر این قبیل سلاحها دست یابند ، نظم تازه جهان برهم خواهد خورد و ....
دكتر تیلور باور نمی كرد كه عاقبت كار او انتقال به خانه سالمندان و تنهایی و نیاز به كمك كاركنان نگهداری از سالمندان باشد.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید